Donald Duck fyller 90 år!

Donald-redaksjonens bursdagsgaver til norske barn: En hel uke med Donald i skolen og Norges første kvinnelige Donald-forfatter! Dobbelt-gisp!

Norges første kvinnelige Donald-forfatter Ragnhild Holmås, i bakgrunnen: jubilanten! Ingeborg Senneset

Denne uken (9.juni) er det 90 år siden Donald Duck ducket opp for første gang, i tegnefilmen «Den kloke lille høna»!
Egmont og Donald-redaksjonen feirer det store jubileet med å tilby klasser på mellomtrinnet i barneskolen årets bursdagsgave: En hel uke med Donald i alle fag!

Donald hele uken
At Donald-lesing bidrar til leselyst for norske barn er ingen nyhet. Donald Duck & Co har hjulpet generasjoner inn i lesingens magiske verden ved hjelp av gode historier, fantastiske tegninger og velkjente arketyper man blir glad i. Men det er også klart at man lærer mye mer enn å lese av Donald! Andeby-universet kan være kilde til kunnskap på mange områder, og nå kan norske 4.klassinger endelig få Donald på timeplanen – hele uka – i alle fag!

Donald-redaktør Marius Horn Molaug kommenterer:
– Donald på skolen i alle fag … Jeg synes det er helt genialt! Takk og kvakk til alle lærere som åpner skoleporten for dette. Her kan altså barna lære alt det de trenger å lære samtidig som de har det gøy! Jeg skulle ønske jeg var liten gutt igjen. Tenk å ha Donald Duck på skolen hver dag i alle fag, for en drømmeuke! Jeg vurderer å låne tidsmaskinen til Petter Smart og dra tilbake i tid!

Tonje Bergersen, lektor, forteller mer om pedagogikken som ligger bak:
– Gjennom å jobbe temabasert med Donald i flere forskjellige fag over en litt lengre periode, får elevene mulighet til å bruke flere forskjellige kompetanser. Da ivaretar man at alle elevene opplever mestring, samtidig som man jobber med dybdelæring helt i tråd med LK20.
Undervisningsopplegget til Donald i alle fag er tilpasset kompetansemålene etter 4. trinn, og kan også gjennomføres som fagkobling i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk, mat og helse, KRLE og kroppsøving.
Lærere som ønsker å bli med på Donald hele uke kan laste ned Lærerveiledningen «Håndbok for gøyale lærere» på Donald.no eller på Elevkanalen, her ligger alt undervisningsopplegg klart.

En uke med Donald kan gjennomføres når som helst på året, selv om lanseringen foregår i disse dager i forbindelse med Donald Ducks 90-årsfeiring. Opplegget kan også skaleres ned til færre dager enn en hel uke, dessuten benyttes av flere enn 4.trinn.

Norges første kvinnelige Donald-forfatter
Donald Duck & Co 23, som er i salg fra 7.juni og to uker fremover, inneholder historien til Norges første kvinnelige Donald-forfatter, Ragnhild Holmås! Den prisvinnende forfatteren er svært glad for muligheten til å skrive historier med Donald.
– For en som har lest Donald siden før hun kunne lese, er dette stort. Tenk, jeg får skrive om anden i mitt liv, og debuterer med selve jubileumshistorien!
Hun fortsetter: – Donald er en så elskelig og underholdende karakter, og så god på å fornye seg, at han lett tar nitti år til. Så lenge vi voksne sørger for å alltid ha et donaldblad på stuebordet.

Donald-redaktør Marius Horn Molaug sier følgende om den nye Donald-skribenten:
– Vi er så glade for å ha fått Ragnhild med i Andeby. Hun er Donaldfan på sin hals og sprudler over av fortellerglede og fantasi! Og for en historie hun debuterer med. Donald Ducks liv og løgner er en energibombe av en fortelling på 19 sider som tar leserne med på en andtastisk reise gjennom de viktigste epokene i Donalds liv! Hurra for Donald! Hurra for Donaldbladets første kvinnelige forfatter!

• Ragnhild er prisvinnende barnebokforfatter. For «Ordenes hårreisende hemmeligheter» (2023) vant hun Brageprisen, Riksmålsprisen og Kulturdepartementets fagbokpris.
  • Norske menn har skrevet rundt 700 historier gjennom årene. Dette blir den første skrevet av en kvinne.
  • Historien er jubileumshistorien i DDs 90-årsnummer. Den heter «Donald Ducks liv og løgner», og utgis samtidig i flere nordeuropeiske land.
  • Jubileumsnummeret kommer i salg 7. juni, og er tilgjengelig i to uker. Selve fødselsdagen er 9. juni.

For mer info om En hel uke med Donald i skolen, Donald Ducks 90-årsjubileum eller Donald-forfatter Ragnhild Holmås, kontakt:

Marius Horn Molaug, Donald-redaktør

Marius.molaug@egmont.com

Ragnhild Holmås, Donald-forfatter

ragnhild@tekstrovert.no

Donald-redaksjonen feiret bursdagen med kake og sang!
Ragnhild Holmås forteller om sin debut som Donald-forfatter.
Coveret av Donalds-90års nummer!
Donald kan nå oppleves i alle fag på 4-trinn!

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.