El Prix: Rekkevidde, forbruk og ladetid som passer for alle
Selv under utfordrende forhold kjørte flesteparten av de 26 bilene som var med i verdens største elbiltest, overraskende langt. - Bilene brukte lite strøm til tross for skikkelig vått og kaldt vær. I tillegg lader majoriteten av bilene opp batteriet på en halvtime eller raskere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF og Motors store elbiltest gikk av stabelen 5. og 6. juni. Dette er den femte sommertesten i rekken. Første dag er rekkeviddedagen som var preget av veldig dårlig vær som minnet mer om høst eller vinter, enn sommer. Temperaturene varierte fra 2,5 grader til 13 grader og det var kraftig regnvær i store deler av testløypa.
- Rekkeviddetap på sommerføre viser at det fortsatt er behov for god forbrukerinformasjon fra bilbransjen for å forberede kjøperne på elbilhverdagen. Samtidig viser den lange rekkevidden bilene har fått, at teknologien går fremover og at utvalget av elbiler svarer til folks behov mer og mer, fortsetter NAF-rådgiveren.
Grunnen til at de fleste bilene klarte seg så bra under utfordrende forhold er at de hadde lavt strømforbruk. Bilprodusentene har gjort en god jobb de siste årene med å få ned forbruket og det gir utslag i bedre rekkevidde og drivstofforbruk for forbrukerne.
-Det er ikke bare de store og dyre elbilene som nå leverer godt. Også de rimeligere bilene har lavt forbruk og bra rekkevidde. Det er godt nytt for bilkjøperne, mener Nils Sødal.
Lading går raskere og blir enklere år for år
Majoriteten av de 26 bilene som ble testet oppgir nå en ladetid fra 10 prosent til 80 på en halvtime eller mindre.
- Flere budsjettbiler lader nå så raskt at du er ute på veien igjen etter en kort ladepause, sier Sødal.
Testen viser at det fortsatt er premiumbilene som leder an i utviklingen. Dette gjelder både rask lading og hvordan bilen navigerer og forbereder seg til lading.
- I de siste elbiltestene har vi hatt med biler som har sprengt skalaen for lading. Det skjedde igjen denne gangen, sier Sødal og legger til:
- Det er også flere og flere biler som gjør at bilens batteri blir varmt til lading og gir sjåføren et godt estimat på hvor mye det er igjen på batteriet dit man har tenkt seg. Dette er jo teknologi som vil finne veien til rimeligere segmenter, som viser at lading er på vei til å bli raskere og enklere og forbrukeren.
Topp fem med minst rekkeviddeavvik sammenlignet med WLTP
Bil |
Avvik fra offisiell rekkevidde (WLTP) |
Rekkevidde ved stans |
Mini Countryman SE All4 |
4,20 % |
428,1 km |
BYD Seal U |
-0,20 % |
499,0 km |
Xpeng G6 |
-3,50 % |
530,7 km |
Kia EV9 |
-6,00 % |
529,1 km |
NIO EL6 |
-6,30 % |
492,1 km |
- Alle resultatene fra rekkeviddetesten finner du her
Topp fem i maks ladeeffekt (kilowatt)
- Lotus Eletre – 343 kilowatt
- Porsche Taycan – 324 kilowatt
- Xpeng G6 - 264 kilowatt
- Ioniq5 N - 262 kilowatt
- Kia EV9 - 213 kilowatt
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF MC: - Nå er vi tilbake på veien!21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Milde temperaturer og bare veier betyr at tohjulingen igjen kommer ut på veiene - Husk å se etter oss. Vi er lette å overse, lyder oppfordringen fra NAF MC.
Så mye brukte Akershus på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Akershus fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1664 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Østfold på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Østfold fylke brukte 573 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1823 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Møre og Romsdal på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5529 kroner, noe som er litt mer enn året før, og tredje mest i landet.
Så mye brukte Trøndelag på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Trøndelag fylke brukte 1,7 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 3511 kroner, noe som er litt ned fra året før og under gjennomsnittet for landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom