Gii Gielista - Hvem lyver?

Mads Suhr Pettersen

Ella Marie tar et oppgjør med politikere som lyver, mer spesifikt energiminister Terje Aasland, i sin nye låt Gii Gielista. Singelen er den andre hun slipper som soloartist, og hun legger ingenting mellom linjene i denne diss-tracken når hun caller energiministeren ut på ren løgn.

Låten forteller om følelsen av maktesløshet man kan ha i møtet med politikere og andre folk i makt, så dette er Ellas frustrasjonsutbrudd som kommer ut via denne låten. Nok en gang ser man at musikk kan være en kraftfull måte å uttrykke frustrasjon og uenighet på.

“11. - 18. mars stod jeg og 18 andre Fosenaksjonister tiltalt i Oslo tingrett fordi vi ikke hadde vedtatt boten vi fikk i forbindelse med Fosenaksjonene. I rettssaken tilkalte både vi og påtalemyndigheten vitner, og alle som blir stevnet som vitne i retten har plikt til å møte. Derfor stevnet vi energiminister Terje Aasland.

Torsdag 14. mars møtte han i tingretten, og før han kunne begynne å forklare seg, måtte han avgi en forsikring om å forklare seg sant til dommeren. Dette gjorde han, og lovet på "ære og samvittighet" at han ikke skulle legge skjul på noe i saken. Deretter satte han seg ned, og etter min mening, løy fra start til slutt. Han nektet å innrømme at det var aksjonens fortjeneste at han og statsministeren beklaget menneskerettighetsbruddet på Fosen, og presterte til og med å si at de hadde planlagt en beklagelse i lang tid. Hvor på dommeren spør han "Hvorfor tok det 500 dager å planlegge en slik beklagelse?". Det hele ble satirisk og høyst komisk (der av tekstlingen: Goasi mun jur bohkosan / Jeg brøt nesten ut i latter).

Etter at Aasland hadde vitnet ferdig tok jeg opp telefonen, og så en melding fra min tante. Hun hadde fulgt med på live streamen. På meldingen stod det "Dat gielista nu ahte neavri vel dánsu" som betyr "Han lyver så djevelen danser". Og der ble starten på denne låten!”  Ella Marie

Ella Marie er en samisk artist og aktivist fra Tana i Finnmark. Gjennom syv år som frontfigur i bandet ISÁK, har hun blitt hyllet for sin energiske scenepersonlighet og lidenskapelige formidling av joik. Hun lanserte sin solokarriere og debuterte med låten Sániid våren 2024.

Ella Marie fikk sitt nasjonale gjennombrudd i 2018, da hun gikk av med seieren i Stjernekamp på NRK. Hun har siden brukt plattformen sin til å kjempe for samiske rettigheter, og har gjennom en årelang innsats for å beskytte samiske landområder blitt anerkjent som en av de fremste aktivistene og rettighetsforkjemperne i Norge i dag.

Selv om Ella Maries musikk bærer tydelige budskap om fornorskning av det samiske folket og sorg over kulturtap, er musikken hennes en feiring av sterk samisk motstandskraft og samhold. På poetiske og banebrytende måter setter Ella Marie ord og toner på vonde følelser mange urfolk bærer på, i et forsøk på å forløse noe av det vonde. På denne måten inviterer Ella Marie sitt publikum inn i et personlig og trygt rom, hvor stoltheten over den rike, samiske kulturarven, står i fokus.

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny musikk fra Benjamin Ingrosso, Emily Hammer, Remi Wolf, Hænrik, Metallica i Fortnite samt album fra Moneybagg Yo!14.6.2024 09:45:01 CEST | Pressemelding

Stjerneduoen Nico & Vinz er tilbake med norsk versjon av superhit! MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO! Emily Hammer med lekne og levende ord om store og nære temaer Hænrik om dårlig økonomi og lite framtidsutsikter Etter singlene "Kite" og "Honey Boy", samt en vellykket Better Days Europa-turné, er den svenske popsensasjonen Benjamin Ingrosso klar med sin etterlengtede nye singel “Look Who's Laughing Now”. Nylig gjorde han en spekakulær opptreden på den første semifinalen under Eurovision Song Contest 2024 hvor han ga oss en smakebit av den nye singelen. “Look Who's Laughing Now” viser oss Benjamins ubestridelige talent som låtskriver, artist og entertainer. Neste helg kan han oppleves live på Idyllfestivalen i Fredrikstad. Etter å ha spilt på alle kontinenter i den fysiske verden, retter Metallica nå blikket mot den digitale verden og Fortnite. Denne måneden blir Metallica det første bandet som inntar scenen i Fortnite. Det hele startet opp i går hvor det er fullt Metallic

MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO!14.6.2024 08:51:16 CEST | Pressemelding

Hør låta her: https://borse.lnk.to/MEREBANJO Hva vil vi ha? Mere banjo! Når får vi det? Fredag 14. Juni på alle strømmetjenester. Liker du bygda, banjo, protesttog, Rune Rudberg og en gitarknusende SterkeTim, så kan du heller ikke gå glipp av musikkvideoen som ligger klar til deg på YouTube! Sjekk den ut her: https://www.youtube.com/watch?v=93VhQc4uoYM Det blåser en vekkelsesvind over landet! Fra forblåste fiskevær i nord til frodige flatbygder i sør høres ropet: Mere banjo! Mere banjo! Partygrassduoen Børse har lytta til kravet, klatra opp på en høyball i Indre Østfold og blæsta ut en bøgdebanger som smeller like bra i Pontiac’en i Halden som i en Jaguar på beste vestkant. Børse er Mikael og Matias, som til vanlig står på scena med countryrapperne i Hagle. Her står de støtt i egne boots med mål om å blåse taket av låvefesten. Musikken varierer fra Hagle ved at den har et tydeligere countrypreg i vokal, harmonier og instrumenter, og mer fokus på historiefortelling i tekstuniverset. Bør