Norsk Lektorlag

Lektorlaget reddet lektortittelen

Del

Lektorlaget har fått gjennomslag for å bevare lektortittelen. – Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.

Lektorlagets leder Helel Christin Nyhuus og kunnskapsministerens Kari Nessa Nordtun er enige i at stillingtitler er viktig.
Lektorlagets leder Helel Christin Nyhuus og kunnskapsministerens Kari Nessa Nordtun er enige i at stillingtitler er viktig. Foto: Inger Johanne Rein, Lektorbladet

Stillingstitlene for undervisningspersonalet i forskriftene til opplæringsloven, adjunkt, lærer og lektor, ble foreslått fjernet. I høringsforslaget fra Kunnskapsdepartementet var argumentene at «det er unødvendig å regulere anbefalinger til bruk av stillingstitler i forskriften, da forskriften skal omtale rettigheter og plikter. For det andre er innplassering i stilling et arbeidsrettslig forhold, som reguleres av hovedavtalen».

– Lektorlaget reagerte sterkt på forslaget, og har vært tydelig i sin anbefaling til Kunnskapsdepartementet og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun at det er en svært dårlig idé å fjerne stillingstitlene med et pennestrøk, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.

Nyhuus peker på at det vil være uheldig å overlate stillingstitler kun til tariffavtalene.

– Det er viktig at man synliggjør hvem som skal undervise i skolen og hva slags kompetanse de har gjennom stillingstitlene. Dette er spesielt viktig fordi det er så vanlig å omtale alle som lærere uansett om man er kvalifisert eller ei, sier hun.

Det er ikke første gang at det er blitt foreslått fjerne stillingstitlene i skolen. I 2013 lå et lignende forslag på bordet, men daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen ble overbevist den gang også av Lektorlaget om å beholde dem.

– Lektorlagets budskap til departementet har vært at å fjerne stillingstitlene er et dårlig signal til de kvalifiserte som jobber i skolen. Både politikerne og myndighetene må heie frem både lærerstatusen og kravene til kvalifikasjoner i skolen, og ta eierskap til stillingstitlene i skolen, sier Nyhuus.

Denne uken ble forskriftene til opplæringsloven vedtatt, og Lektorlaget kunne lese at stillingstitlene likevel ikke ble strøket.

– Dette er svært gode nyheter, og vi er fornøyde med at vi er blitt lyttet til i denne saken. Lektortittelen er identitetsskapende. Det er bred politisk og faglig enighet om at godt kvalifiserte lektorer og lærere er helt sentralt for å kunne ha en god skole, avslutter hun.

Kontakter

Om Norsk Lektorlag

Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.

Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye