Passasjertallene stiger, og vi flyr sommeren i møte

Røde dager og vårstemning, tallene for mai er klare og Widerøe ser tilbake på en historisk god måned for flyselskapet. Kabinfaktoren er opp med syv prosentpoeng fra fjoråret og antall passasjerer ender med en økning på 10 prosent.

Bygdepride i Ørsta Volda
Bygdepride i Ørsta Volda Widerøe

Mai måned er en favoritt blant mange som ønsker seg en langweekend med miljøforandring eller kortere avbrekk fra hverdagen. De røde dagene har stått i kø og våre passasjerer omfavner mulighetene rutekartet byr på. Produksjonen er uendret fra 2023, så vi er meget tilfredse med en økning i kabinfaktoren på syv prosentpoeng, til 69,4 prosent.

På anbudsrutene øker kabinfaktoren med tre prosentpoeng til 60 prosent. Produksjonen har vokst med 17 prosent, og vi opplever dermed at markedet blir stimulert av lavere priser. Men, flyene totalt sett er ikke helt fulle. Vi er også fornøyde med hvor godt vi klarer å fylle våre kommersielle ruter. Regulariteten har tatt seg opp gjennom mai måned sammenlignet med tidligere måneder, og ligger nå på et nivå tilsvarende fjoråret på 97,1 prosent.

-Vi gleder oss over økningen i kabinfaktor og øker frekvenser på utvalgte flyruter basert på fjorårets erfaring, sier kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug.

Salget av billetter i siste del av mai var økende. Vi har økt kapasiteten på flere av rutene hvor kabinfaktoren var høy i fjor sommer. Langrutene mellom sør og nord er populære, det samme er helårsrutene vi opererer til utlandet. Sommerruten til Nice har vi i år økt antall avganger og flyvingene til Alicante er snart fullbooket. Lofoten er alltid et populært reisemål om sommeren og på våre direkteflyvinger fra henholdsvis Oslo og Bergen har vi økt antall flyvinger. Vi forventer en videre økning av kabinfaktoren gjennom sommeren. Foreløpig har vi solgt 20 prosent flere billetter til skoleferien, og planlegger med omtrent samme produksjon som i fjor. Så, skal du ut og reise, så må du bestille nå om du skal være sikker på å få plass.

-Våre kunder har gjennom vinteren og våren vært tidlig ute med å bestille sine sommerreiser. Vi ser en økning i internasjonale passasjerer, mens nordmenn fremdeles velger seg tradisjonelle sommerdestinasjoner som Lofoten og flyreiser mellom nord og sør. Setene fylles! Nå er det tid for å bestille ditt ferieeventyr, sier Skaug.

For mange er juni synonymt med Pride. Vi tror på et mer inkluderende og mangfoldig samfunn. Med det ønsker vi å være en brobygger mellom mennesker med ulike bakgrunner og perspektiver, og ufarliggjøre det å være forskjellig. Vi støtter mangfoldet gjennom hele året og feiret Bygdepride i Ørsta/Volda i begynnelsen av mai. Det startet en lengere rekke av markeringer i sommer med Bergen først etterfulgt av Stavanger, Trondheim og Tromsø etter sommeren.

Trafikktall mai 24 Widerøe

Trafikktall mai 24
Bygdepride i Ørsta Volda
Christian Skaug, Kommersiell Direktør i Widerøe

Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.

Widerøe surfer videre inn i fellesferien4.7.2024 08:05:19 CEST | Pressemelding

Med vind i seilene viser månedstallene nok en gang positiv utvikling. Seks prosent lavere kapasitet sammenlignet med fjoråret, men samtidig fire prosent kapasitetsøkning fra mai 2024. Juni endte med en kabinfaktor på 77 prosent totalt og salget av sommerferiebilletter har vært god i ukene inn mot juli. På anbudsrutene fortsetter passasjerveksten som følge av halverte makspriser, og juni endte opp med en økning på 22 prosent mot fjoråret. Anbuds-produksjonen har vokst med 16 prosent, og kabinfaktoren har økt med fem prosentpoeng til 66 prosent.