DNV-selskapet Nixu og Lockheed Martin har inngått tre samarbeidsavtaler om utvikling av finsk nasjonal cyberresiliens

Nixu, som er en del av DNV-konsernet, har signert tre samarbeidsavtaler med Lockheed Martin Corporation for å styrke finsk nasjonal cyberresiliens og trusseletteretning. Prosjektene, som allerede er i gang, strekker seg over tre år og inkluderer partnere fra både akademia  og næringslivet.

Liana Jordan fra Lockheed Martin og Kim Westerlund fra Nixu
Liana Jordan fra Lockheed Martin og Kim Westerlund fra Nixu Lockheed Martin

Samarbeidet  er en del av det indirekte industrisamarbeidet i forbindelse med Finlands anskaffelse av F-35-kampfly fra Lockheed Martin. Den samlede verdien av alle disse samarbeidsprosjektene er minst 500 millioner euro.

– Vi er stolte over å få delta i et indirekte industrisamarbeid med et bredt konsortium og en aktør i verdensklassen. Disse tre betydelige cybersikkerhetsprosjektene, som inngår i avtalen med Lockheed Martin, vil gi konkret verdi til  hele samfunnet. Vi er glade for at det overordnede temaet – cyberresiliens – også er et strategisk satsningsområde for Nixu, sier Teemu Salmi, administrerende direktør for Nixu, som er en del av DNV-konsernet.

Cybersikkerhetslaboratorium med akkrediteringstjenester

Innenfor avtalerammen skal Nixu arbeide med tre prosjekter i samarbeid med Lockheed Martin og et lokalt konsortium som omfatter finske universiteter og oppstartsselskaper. Prosjektene strekker seg over tre år, fra 2024 til 2026.

Prosjektene omfatter utvikling av kompetanse og kapasitet på områder som Security by Design, kontinuerlig regeloverholdelsesarbeid og sårbarhetsforskning. I et signalprosjekt vil Nixu etablere et toppmoderne cybersikkerhetslaboratorium for å støtte produktutvikling, vurdere systemer og enheter og akkreditere sluttprodukter fra finske organisasjoner.

–Sammen med vårt datterselskap Nixu Certification kan laboratoriet utføre akkreditering på et høyere standardnivå enn noen gang tidligere i Finland, sier Kim Westerlund, Head of Cybersecurity Solutions i Nixu. – Laboratoriet vli gjøre det mulig for virksomheter å sikre at produkter oppfyller cybersikkerhetsstandardene allerede i i tidlige faser av produktutviklingen.

AI-basert detektering av avanserte trusler

Det andre prosjektet går ut på å utvikle ny AI-basert teknologi for detektering av avanserte trusler ved hjelp av maskinlæring. Fokus ligger på å skape nye funksjoner som kan oppdage avvik som indikerer de mest avanserte truslene.

Kontekstbevisst trusseletterretning med AI og LLM

Det tredje prosjektet utvikler kontekstbevisst kunnskapsutvinning for etterretning rundt cybertrusler. Målet er å kunne knytte etterretning om cybertrusler bedre til kundens forretningskontekst og gjøre det enklere å bruke. Denne kunnskapsutvinningen vil skje ved bruk av kunstig intelligens og store språkmodeller.

For mer informasjon, ta kontakt med Kim Westerlund, Head of Cyber Security Solutions, Nixu Corporation telefon: +358 40 5123125, e-mail: kim.westerlund@nixu.com

Om Nixu:

Nixu, en del av DNV-konsernet, har bidratt til å forme utvikling gjennom cybersikkerhet i over tre tiår. Vi har noen av Europas fremste eksperter på cybersikkerhet med på laget og hjelper kundene våre med å sikre forretningens motstandsdyktighet og kontinuitet.

DNV har slått sammen sammen Nixu, Applied Risk og øvrige cybersikkerhetsmiljøer i konsernet. Den nye enheten har fått navnet DNV Cyber og har over 500 ansatte. Med DNV Cyber vil DNV skape Europas raskest voksende leverandører av cybersikkerhetstjenester.

Les mer på www.nixu.com / www.dnv.com

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.