Story House Egmont i mål med bemanningsreduksjon gjennom frivillighet

Som en følge av et negativt resultat i 2023 og et presset mediemarked varslet Story House Egmont tidligere i vår om en nødvendig bemanningsreduksjon på minimum 60 årsverk. Nå melder mediehuset at de er i mål ved hjelp av frivillige sluttpakker og gavepensjon.

Story House Egmont i Nydalen er i mål med en vanskelig nedbemanningsprosess.
Story House Egmont i Nydalen er i mål med en vanskelig nedbemanningsprosess. Foto: Knut Christian Moeng

– Jeg er veldig fornøyd med at vi har kommet oss igjennom denne vanskelige prosessen og har nådd målet om en nødvendig bemanningsreduksjon, ved hjelp av frivillige sluttpakker og gavepensjon. Vi har innvilget 70 sluttavtaler, som er 10 mer enn vårt mål på 60 årsverk. Det har vært viktig for oss at de som nå skal forlate Story House Egmont får en god start på et nytt kapittel i arbeidslivet, derfor har vi strukket oss så langt som mulig for å finne gode løsninger, sier administrerende direktør Per Kjellander.

Han vil også rette en stor takk til de lokale fagforeningene.

– Det har vært utrolig betryggende å ha en tett og god dialog med de lokale klubbene. Det er klart vi til tider har vært uenige, men samarbeidet har vært konstruktivt og godt hele veien, sier Kjellander.

De fleste som har takket ja til sluttpakke vil ha sluttdato 1. august, etter avviklet ferie.  Over sommeren ser Kjellander fram til en ny start for den resterende staben, som skal bygge en videre framtid for mediehuset.

– 2023 ble et tøft år for oss og resten av mediebransjen med høye priser og lav kronekurs i tillegg til lavere løssalgs- og annonseinntekter. Men nå må vi se fremover og bygge videre på alle de sterke merkevarene som er en del av vår portefølje, både på print, digitalt og Egmont People.

– Egmont i Norge har alltid vært en av de sterkeste bidragsyterne blant Egmonts medieforretninger, og nå skal vi snu den negative trenden fra fjoråret gjennom mer fokus på våre kjerneprodukter, mer standardiserte arbeidsprosesser, reduserte system- og leverandørkostnader, og langt mer utveksling av innhold på tvers av markedene vi opererer i, avslutter Kjellander.

Administrerende direktør i Story House Egmont Per Kjellander.

Om oss:

Story House Egmont | www.storyhouseegmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 17 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.