Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
Før jul annonserte Schibsted intensjonen om å selge medievirksomheten til Tinius-stiftelsen. Avtalen mellom partene signeres trolig i løpet av første kvartal, og Schibsted Media blir et eget selskap i løpet av andre kvartal. I parallell arbeides det med å legge rammene for det nye selskapet. Dagens annonsering av ny konsernledelse er en viktig milepæl.
– Med dagens annonsering av ny konsernledelse, har vi tatt et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap. Vi bygger en virksomhet som skal lede an i den nordiske mediebransjen, sier Siv Juvik Tveitnes, påtroppende konsernsjef i Schibsted Media.
– Den nye konsernledelsen er i stor grad bygd på et viktig prinsipp om kontinuitet fra dagens ledergruppe i Schibsted News Media, både med tanke på de største merkevarene og de viktigste inntektsstrømmene våre, men også teknologien vår. Som selvstendig selskap vil vi stå helt på egne ben. Det betyr at vi må løse alle oppgaver selv, særlig innen finans, HR og teknologi. Lederne våre for disse områdene får derfor et større mandat, sier Tveitnes.
Styrker fotfestet i Sverige
I nye roller, får Øyulf Hjertenes og Fredric Karén et særlig ansvar for Schibsted Medias portefølje i henholdsvis Norge og Sverige, med unntak av VG, Aftenposten og Aftonbladet. Det innebærer at Hjertenes får ansvar for blant annet BT, Stavanger Aftenblad, nisjemedier og print, samt partnerskap i Norge. Karén vil være ansvarlig for Svenska Dagbladet, Omni og for partnerskap i Sverige. Begge har bakgrunn innen journalistikk og har vært publishere i henholdsvis Bergens Tidende og Svenska Dagbladet.
– Vi har betydelige vekstambisjoner i Sverige. Med Fredric i spissen vil vi ha et spesielt fokus på det svenske markedet fremover, både når det gjelder nye muligheter, men også for å bygge tilstedeværelsen vi allerede har, sier Tveitnes.
– Schibsted har vært i det svenske markedet i mer enn 25 år, med Aftonbladet og SvD. Med stiftelsen som eier og en sterk, dedikert konsernledelse, vil vi ha kraften vi trenger til å gripe nye spennende muligheter, men også utvikle de mediehusene vi har. Jeg ser veldig frem til å være en del av denne utviklingen og jobbe for å styrke Schibsteds tilstedeværelse i Sverige, sier Karén.
To nye i konsernledelsen
Grethe Malkmus og Stine Halla er nye tilskudd i ledergruppen. I dag er Malkmus ansvarlig for HR-funksjonen i Schibsted og Halla har ansvar for Finans i Schibsted Nordic Marketplaces. Begge har hatt roller i Schibsted News Media tidligere, og kjenner organisasjonen godt. De ser frem til å gå tilbake til mediebransjen når splitten av Schibsted gjennomføres.
– Jeg gleder meg til å få jobbe med noe som ligger mitt hjerte nærmest; å legge til rette for at Schibsted Medias kvalitetsjournalistikk kan fortsette å levere på sitt samfunnsoppdrag, sier Malkmus.
– Det føles helt klart som å komme hjem, selv om jeg har hatt noen fantastiske år i Nordic Marketplaces. Nå gleder jeg meg til å være med på å bygge opp et nytt og dedikert medieselskap, sier Halla.
Under er navn og ansvarsområder for Schibsted Medias konsernledelse:
Siv Juvik Tveitnes - konsernsjef
Stine Halla – ansvar for finans, strategi, juridisk og M&A
Markus Rudberg – ansvar for teknologi
Grethe Malkmus – ansvar for HR/people, facility og kommunikasjon
Tor Jacobsen – ansvar for produkt og abonnement
Per Håkon Fasting – ansvar for annonse
Gard Steiro – sjefredaktør i VG
Trine Eilertsen – sjefredaktør i Aftenposten
Lena K. Samuelssons etterfølger – publisher i Aftonbladet
Fredric Karén – ansvar for porteføljen i Sverige
Øyulf Hjertenes – ansvar for porteføljen i Norge
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteCommunucation Director, Norway
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comFølg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Espen Sundve vender hjem til Schibsted Media26.6.2024 10:01:53 CEST | Pressemelding
Espen Sundve begynte i Schibsted som «summer intern» i 2006. Nå kommer han tilbake til Schibsted Media og jobben som rådgiver for konsernsjef Siv Juvik Tveitnes og selskapets konsernledelse.
Martina Göransson blir administrerende direktør i Podme18.6.2024 11:04:52 CEST | Pressemelding
Martina Göransson blir administrerende direktør for strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme, og tar dermed over ledelsen etter Johan Strömberg. Hun kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces.
Schibsted Media-sjefen: – En ny epoke10.6.2024 09:53:33 CEST | Pressemelding
I dag har majoriteten av de over 2500 ansatte som var tilknyttet Schibsteds medievirksomhet sin første arbeidsdag i det nye selskapet Schibsted Media - et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen. Ambisjonen er tydelig: Å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:00 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom