Frøy Gudbrandsen ny politisk redaktør i VG
Frøy Gudbrandsen forlater stillingen som sjefredaktør i Bergens Tidende for å bli ny politisk redaktør i VG.
![Frøy Gudbrandsen Eirik Brekke](/data/images/public/17848846/18128254/ed51df2e-7491-4d2b-a7b0-93b00c3e25c3-w_720.jpg)
Etter fire år som sjefredaktør i Bergens Tidende, går Frøy Gudbrandsen (45) til en av Norges mest profilerte redaktørstillinger. I VG blir hun leder for kommentatorene og ansvarlig for meningsjournalistikken i landets mest leste nettavis.
“Dette er den mest spennende jobben innen meningsjournalistikken i Norge. Jeg er utrolig takknemlig for at VG mener jeg er rett person til stillingen. Jeg har vært imponert over alt VG får til i lang tid, og jeg gleder meg skikkelig,” sier Frøy Gudbrandsen.
Hanne Skartveit varslet i høst at hun ønsker å fratre som politisk redaktør av private hensyn. Ansvarlig redaktør Gard Steiro opplyser at det har vært flere søkere og aktuelle kandidater til stillingen, men at Gudbrandsen utpekte seg i ansettelsesprosessen.
“Frøy Gudbrandsen har en sjelden kombinasjon av ferdigheter og erfaring som gjør henne godt skikket til rollen som politisk redaktør. Hun er en skarp og tydelig meningsbærer med dyp kunnskap om norsk politikk og samfunnsliv. I tillegg er hun en moderne medieleder med dokumentert evne til å utvikle både journalistikk og mennesker. Bergens Tidende har under hennes ledelse hatt en imponerende utvikling. Jeg ser fram til at hun også skal sette sitt preg på VG,” sier Gard Steiro.
Frøy Gudbrandsen har vært sjefredaktør i Bergens Tidende siden 2019. Før det var hun kommentator og deretter politisk redaktør i samme avis. Hun har journalistutdanning, og også master og doktorgrad i sammenlignende politikk.
“På Frøy Gudbrandsens vakt i Bergens Tidende har avisen løftet den undersøkende journalistikken, utviklet produkter og tjenester som vinner internasjonale priser, og satt ny rekord i antall abonnenter. Jeg vil takke Frøy for lederskapet hun har vist og for innsatsen hun har lagt ned for Bergens Tidende,” sier Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende.
VGs nye politiske redaktør innrømmer at det med blandede følelser går fra BT til VG.
“Å forlate BT gjør rett og slett vondt i hjertet. Jeg er så glad i kollegene mine der. Det er en kraft i laget i BT som bare må oppleves, og jeg er sikker på at mediehuset kommer til å nå nye høyder framover ”
-------
Kontakter:
-
Gard Steiro, sjefredaktør VG, mobil 913 83 485
-
Frøy Gudbrandsen, sjefredaktør BT, mobil 913 66 220
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteCommunucation Director, Norway
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder
![Frøy Gudbrandsen](/data/images/public/17848846/18128254/45e4ed9a-3496-40af-a0b6-bce61a44100e-w_240.jpg)
![Frøy Gudbrandsen](/data/images/public/17848846/18128254/7b6f6a3a-1555-4ac3-a5a2-e48c308ca115-w_240.jpg)
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Espen Sundve vender hjem til Schibsted Media26.6.2024 10:01:53 CEST | Pressemelding
Espen Sundve begynte i Schibsted som «summer intern» i 2006. Nå kommer han tilbake til Schibsted Media og jobben som rådgiver for konsernsjef Siv Juvik Tveitnes og selskapets konsernledelse.
Martina Göransson blir administrerende direktør i Podme18.6.2024 11:04:52 CEST | Pressemelding
Martina Göransson blir administrerende direktør for strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme, og tar dermed over ledelsen etter Johan Strömberg. Hun kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces.
Schibsted Media-sjefen: – En ny epoke10.6.2024 09:53:33 CEST | Pressemelding
I dag har majoriteten av de over 2500 ansatte som var tilknyttet Schibsteds medievirksomhet sin første arbeidsdag i det nye selskapet Schibsted Media - et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen. Ambisjonen er tydelig: Å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:00 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom