Matfestival lever videre i ny form!

Innovasjon Norge har inngått avtale med Hanen, Stiftelsen Bondens marked og Stiftelsen Norsk Mat om overføring av lokalmatfestivalen Matstreif.

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. Foto: Landbruks- og matdepartementet

- Vi er veldig glade for at Matstreif videreføres av viktige og engasjerte aktører i næringa. På denne måten vil både Oslos befolkning og besøkende få ekte matglede ved å nyte norsk lokalmat og drikke fra hele landet. Matstreif har gitt mange gode opplevelser de siste årene, og vi gleder oss til å se hva de tre aktørene kan få til sammen, sier Silje Lesjø, direktør for landbruk og Bionova i Innovasjon Norge.

Årets arrangement støttes av Innovasjon Norge gjennom Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping.

Det planlegges nå for en festival i Oslo med både torgsalg, spennende matløyper og ulike former for mat- og drikkeaktiviteter. Målet er å skape en arena som kan gi lokale mat- og drikkeprodusenter nye kunder. Samtidig vil arrangementet kunne profilere norske produkter på en god måte.

De tre aktørenes langsiktige mål er å etablere en årlig mat- og drikkefestival i og rundt Oslo som viser frem verdien av norsk lokalmat- og drikkeproduksjon. Dette er et ledd i målet om å bygge Norge som matnasjon, øke verdiskapingen med utgangspunkt i ressursene på de enkelte gårdene og utvide markedet for norsk lokalmat.

Viktig for norsk lokalmat

Landbruks- og matminister Geir Pollestad er glad for at matfestivalen fortsetter:

- Det ble omsatt lokalmat for 12 milliarder i 2023. Regjeringen har satt et nytt mål om lokalmat omsetning for 25 milliarder innen 2035. Da trenger vi lokalmatprodusenter og produsentmiljøer over hele landet, og ikke minst gode omsetningsarenaer som Matstreif i Oslo, sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.