Historisk alpin-VM til Norge

Klart for et spektakulært mesterskap i Narvik i 2029. Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) har tildelt Norges Skiforbund (NSF) og Narvik kommune alpin-VM 2029.

– Dette er en stor dag for norsk skisport, og takk til alle som har bidratt til å få alpin-VM til Norge. VM i alpint er et av verdens største idrettsarrangement og følges av TV-seere over store deler av verden. Norge har over flere tiår markert seg som en av verdens beste alpin-nasjoner, og endelig får vi oppleve et VM på hjemmebane, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Narvik konkurrerte med to andre meget sterke søkere, Andorra og italienske Val Gardena. Styreleder for alpin-VM 2029, Knut-Eirik Dybdal, jubler for tildelingen. Han mener ski-Norge og landsdelen har løftet VM-prosjektet i fellesskap med et tett og godt samarbeid i mange år.

– Nå gleder vi oss til neste etappe sammen med Skiforbundet, kommunene, næringslivet og mange andre. Jeg er ydmyk med tanke på det krevende arbeidet som venter, men først og fremst gleder vi oss til å lage et fantastisk VM, sier Dybdal.

Narviks ordfører Rune Edvardsen var selv til stede på FIS-møtet i Reykjavik:

– Dette er en fantastisk god dag for ski-Norge, Nord-Norge og Narvik. Mange har gjort dette mulig; gode nordnorske krefter, nasjonale myndigheter og Skiforbundet, forteller han.

Diverse bilder av Narvik-delegasjonen under presentajsonen, Thor Hushovd, Kjetil André Aamodt, Ragnhild Mowinckel.
Foto til fri redaksjonell benyttelse. © Agence Zoom/FIS

Les sak på skiforbundet.no

Kontaktinfo:
Kontaktperson på plass i Reykjavik:
Leder kommunikasjon og samfunn NSF, Espen Graff: 909 32 595

Skipresident Tove Moe Dyrhaug, tlf. 481 80 740
Styreleder i Alpin VM 2029; Knut-Eirik Dybdal, tlf. 920 56 326
Ordfører Rune Edvardsen, tlf. 908 92 666

Følg pressemeldinger fra Norges Skiforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Skiforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Skiforbund