Narvesen åpner testlab for gode valg på farten
Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo. Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.

- I år fyller Narvesen 130 år, og bærekraft og fornyelse av kjeden står sterkere enn noensinne. Med over 200 butikker over hele landet, jobber vi for å gjøre convenience bærekraftig og bærekraft convenient, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, som driver Narvesen i Norge.
I Narvesen sin nye testlab testes blant annet:
- Et 100 prosent palmeoljefritt matsortiment
- Betydelig reduksjon av sukkerholdige varer
- Kun kyllingprodukter som er sertifisert for god dyrevelferd (ECC-sertifisering)
- Flere plantebaserte alternativer og samarbeid med Hanne-Lene Dahlgren
- Tydelig merking av klimaavtrykk på flere varer
- Miljørabatt på kaffe for kunder som tar med egen kopp
Første butikk med palmeoljefritt matsortiment
Reitan Convenience er en del av Reitan Retail, som har om lag 3,600 butikker og kiosker i Norden og Baltikum. Reitan Retail har som mål at vi sammen med våre leverandører skal fase ut bruken av palmeolje i matvarer senest innen utgangen av 2028. Narvesen sin testlab er kjedens første butikk som kutter matprodukter med palmeolje helt og derav en viktig test i arbeidet mot et palmeoljefritt sortiment i fremtiden.
Samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren
Reduksjon av rødt kjøtt står høyt på agendaen for Narvesen. I testlaben har kjeden erstattet bestselgere som baguette med ost og skinke, og forsøker å påvirke, også kalt «nudge», kunden til å velge plantebasert eller ECC-sertifisert kyllingpølse fra Norsk Kylling på Orkanger, gjennom tydelig merking av klimaavtrykk per produkt.
Med på laget er vegetarentusiast og samfunnsdebattant Hanne-Lene Dahlgren, som skal hjelpe kjeden med å utvikle flere fargerike og plantebaserte alternativer i tråd med norske kostråd.

«Nudging» som et viktig verktøy
I slutten av mars lanserte Narvesen et nytt konsept kalt «Gode valg på farten», for å løfte frem sunnere og mer bærekraftige alternativer i butikkene.
- Vi vet at kundene synes det er utfordrende å ta gode valg på farten, noe vi ønsker å endre. I Narvesens testlab blir kundene møtt av sunnere alternativer fra de kommer inn i butikken, brus med sukker er plassert minst tilgjengelig i kjøleskapet og sunnere alternativer er løftet opp og frem, forteller AnnaMaria.
Narvesen jobber også tett med Opplysningskontoret for frukt og grønt med kommunikasjon som skal inspirere kundene til å få i seg «én mer på farten», av de anbefalte fem om dagen.

Inkluderer kundene på reisen
AnnaMaria forteller videre at det tar tid å endre de tradisjonelle kjøpsvanene i kiosk, og at de er avhengige av å få med seg kundene på reisen. Ved hjelp av sosiale medier og bruk av QR-kode i konseptbutikken, samler kjeden inn verdifull innsikt om hva kundene ønsker på farten.
- I 130 år har Narvesen forenklet hverdagen til nordmenn på farten, og det skal vi gjøre i minst 130 år til. Vi har fremdeles en lang vei å gå, men gjennom Narvesen sin nye testlab får vi en mulighet til å teste hvilke tiltak og produkter som faktisk fungerer – før vi oppskalerer og tar det ut i resten av kjeden.
Kontakter
Sara Ulla NyquistPressekontakt/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder








Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail og en sterk aktør i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige Kjøpmenn og deres ansatte. Vi tror på enkeltmennesket, drivkraften i egeninteressen og at selvtillit og resultater skapes gjennom entusiastisk samarbeid med andre mennesker.
Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Reitan Convenience Norway er først ut med ny ubemannet butikkteknologi i Norge: - En stor forretningsmulighet13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Reitan Convenience Norway lanserer deres første ubemannede butikkonsept, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland. Nå kan reisende på Oslo Lufthavn få tak i ferske bakervarer, smakfulle baguetter, økologisk kaffe og mer, gjennom et innovativt vendingkonsept drevet av en AI-basert Smart Cabinet-teknologi.
Årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven er kåret11.2.2025 11:02:49 CET | Pressemelding
Nazli Rostamkhani, Abbas Esrafilzadeh og Ole Martin Jørgensen er kåret til Årets kjøpmann for 7-Eleven og Narvesen. Kåringen tok plass under Reitan Convenience Norway sitt årlige Riksmøte mandag 10. februar, hvor selskapets kjøpmenn, eiere, medarbeidere og leverandører var samlet.
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
7-Eleven inngår samarbeid med Kreftforeningen: - Donerer 5 kr per solgte Pink Burger til Rosa sløyfe-aksjonen27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
7-Eleven inngår nytt samarbeid med Kreftforeningen, hvorav kjedens første kampanje i årshjulet går til støtte for Rosa sløyfe-aksjonen. I hele oktober tilbyr 7-Eleven fisk- og kyllingburgere med rosa burgerbrød i deres butikker i by og langs vei. 5 kr per solgte rosa burger doneres til Rosa sløyfe og deres forskningsarbeid på brystkreft.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom