Banebrytende høsteteknologi og førerkomfort i nye John Deere-treskere

– De nye T5 og T6 tresker-seriene fra John Deere setter nye standarder innen automatisering, produktivitet og komfort, sier Bård Svarstad.

Gul og grønn skurtresker i kornåker
NYE T5 og T6: John Deere lanserer hele 8 nye treskermodeller med enestående høsteeffektivitet. Foto: John Deere

Kategorisjefen på maskin i Felleskjøpet Agri er glad for at John Deere nå lanserer de helt nye T5 og T6-treskerne med åtte nye modeller med 5 og 6 ristere. Disse treskerne tilbyr enestående høsteytelse med ulike motoralternativer og effektområder - fra den robuste 6,8-liters motoren med en maksimal effekt på 305 hk i T5 400 til den kraftfulle JD9X 9-liters motoren som leverer 466 hk i flaggskipet T6 800.

– Sammen med den nye S-serien, gir denne nylanseringen 12 nye og aktuelle modeller. I tillegg kan de fleste av disse utstyres med belter eller HillMaster terrengsystem, sier Bård Svarstad.

De nye T5 og T6-treskerne gir en førsteklasses kjøreopplevelse. Førerhytta, som er henta fra X9-serien, gir eksepsjonell førerkomfort og driftskontroll, med et luksuriøst ActiveSeat II-førersete, LED-belysning, nye display i hjørnestolpe - armlene, og softclose støvtette dører dører. CommandPRO -joysticken gir operatøren god og enkel kontroll over alle hovedfunksjonene til treskeren. Du finner selvsagt også John Deeres toppmoderne verktøy for presisjonslandbruk med den gule StarFire 7500-mottakeren på taket, den store G5-Plus CommandCenter-skjermen og JDLink-tilkobling for effektiv drift og enkel databehandling.

Bredt utvalg av motoralternativer

De nye modellene av T5 og T6 treskerne gir mange alternativer når det gjelder motoreffekt. T5 400 er utstyrt med en 6,8-liters motor som leverer en maksimal effekt på 305 hk. De øvrige syv modellene er utstyrt med den kraftige nye JD9X 9-liters motoren, med en effekt på henholdsvis 348 hk, 387 hk og 421 hk på 5 risters T5 700 til imponerende 466 hk i seks-risters flaggskipet T6 800. Alle JD9X-motorene tilbyr intelligent motorstyring, som forbedrer drivstoffeffektiviteten ved å redusere motorens turtall under veitransport og når de står stille ved kryss eller trafikklys. Alle motorvariantene oppfyller også de strenge Stage V-utslippsstandardene.

Svært effektiv høsting

Innmatingen, som er konstruert til samme bredde som resten av treskeverket, hele 1,6 m på seks-risters-modellene, gir en jevn flyt gjennom hele treskeren. Sammen med det store treske- og separasjonsområdet til T5 og T6-treskerne, gir dette enestående ytelse under høstinga. 2025-modellene kommer også med nye alternativer for kornhåndtering, med mulighet for en korntank på hele 13,5 kubikkmeter på T6 og 11,5 m³ på T5, en volumøkning på henholdsvis 23 og 15 prosent. I tillegg kan sjåførene ha god nytte av den justerbare tuten, som gir større kontroll over tømmingen, uansett hvilken tilhenger som brukes. Tømmingshastigheten ved toppytelse når 150 liter/sekund, noe som gjør det mulig å tømme 10 tonn på bare 90 sekunder. Det er også tilgjengelige alternativer for kompensasjon i sidehelling. Som standard kompenseres det for sidehelling på opptil 7 prosent. Som tilvalg finnes en sidehellingspakke som kompenserer for sidehelling opptil 14%, og HillMaster-teknologi som kompenserer for sidehelling opptil 22 prosent.

Økt produktivitet med presisjonsteknologi

De helt nye T5 og T6 treskerne er rustet for presisjonslandbruk med avansert teknologi fra John Deere, inkludert den gule StarFire 7500-mottakeren på taket og G5Plus CommandCenter-skjermen på førerplassen. 33 cm skjerm med full HD og lettforståelige menyer tilbyr god kontroll og synlighet over høstefunksjonene. Man kan også bruke en G5-plus-utvidelsesskjerm hvis man ønsker å holde øye med flere funksjoner samtidig, for eksempel funksjoner for kjøretøykontroll på hovedskjermen og programmer for presisjonslandbruk på utvidelsesskjermen. AutoPath, Machine Sync og Grain Sensing Machine Sync gjør det mulig for føreren på treskeren å kontrollere traktorens hastighet, retning og posisjon, noe som gjør det enklere med presis tømming med jevn fylling av tilhengeren uten søl. Teknologien med Grain Sensing tilbyr sanntidsmålinger av vanninnhold, protein og stivelse, blant annet i hvete og bygg, noe som gjør det mulig for bonden å skille ut kjerner med høyere verdi og høyere proteininnhold allerede under høstingen.

- Ved å kombinere disse funksjonene for presisjonsteknologi med JDLinkTM-tilkobling, som tilbyr sømløs toveis datakommunikasjon, og med John Deere Operations CenterTM, vår kraftige og omfattende digitale løsning for gårdsstyring, gjør vi det mulig for kunden å planlegge, utføre, overvåke og analysere hvert trinn i høstingen, sier Alexander Schnöder, produktspesialist på T5 og T6-treskerne.

Eksepsjonell førerkomfort

Førerkomfort og bekvemmelighet er avgjørende i utformingen av både T5 og T6-modellene. Som på flaggskipet John Deere X9, har den romslige førerhytta på 3,68 m³ en elektrisk softclose på dør og et trykksatt interiør for å forhindre at støv og partikler kommer inn i førerhuset. Det valgfrie ActiveSeatTM II-førersetet tilbyr fullt justerbare elektroniske kontroller, kjølig arbeidsmiljø og elektronisk fjæringsteknologi for optimal førerkomfort. For ekstra skjermer og mobile enheter, har kabinen også 10 praktisk plasserte 12V og USB ladestasjoner. Underholdningssystemet tilbyr enestående kommunikasjons- og lydmottaksmuligheter, og støtter også fullt ut Apple CarPlay og Android Auto. CommandPROTM joysticken er en brukervennlig, ergonomisk og tilpassbar kontrollenhet, som gjør det enkelt for forskjellige sjåfører å programmere og lagre forskjellige innstillinger på berøringsskjermen, for eksempel beltehastighet, høyde på vinna, folding av tømmingsrør, eller helningen på skjærebordet.

Modellutvalg

T5 400

T5 500

T5 600

T5700

T6 500

T6 600

T6 700

T6 800

Motor

6-sylindret John Deere PowerTech PSS

JD9X

Max motoreffekt (hk/kW)

Antall ristere

Korntank liter

Dieseltank/DEF-tank(liter)

HarvestLab måler innholdet i avlinga på direkten

Vanninnhold

Protein

Stivelse

Fett

Hvete

Bygg

Raps

x

For mer informasjon, kontakt din maskinselger i Felleskjøpet Agri på telefon 72 50 50 50.

Gul og grønn skurtresker i kornåker
Førerhytta til en John Deere tresker inneholder et ratt, 4 dataskjermer, joystick og et behagelig sete
HYTTE SOM PÅ X9: Den gode oversikten, den stille og støvfrie hytta med overtrykksventilasjon, det luksuriøse setet og de beste digitale verktøyene gjør treskejobben utrolig effektiv og behagelig med en John Deere T5 eller T6.
HØY KAPASITET: Den nye John Deere T5 700 med 421 hk og 13 500 liters korntank.
Mann i grønn skjorte med et stort smil
TRESKER-EKSPERT: Bård Svarstad er kategorisjef på maskin i Felleskjøpet Agri.

Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.