WorldSkills Norway

2 unge fagarbeidere fra Oslo skal til Yrkes-VM 2024 i Lyon, Frankrike

To unge fagarbeidere fra Oslo er tatt ut til det norske Yrkeslandslaget som skal delta under Yrkes-VM 2024 i Lyon, Frankrike 10.-15. september. Olav Christen Mamen (19) skal konkurrere i servitørfaget, mens Trym Brøderud Midtsæther (19) skal konkurrere i anleggsgartnerfaget.

Anleggsgartner Trym Brøderud Midtsæther (19) og frisør Olav Christen Mamen (19) fra Oslo skal konkurrere i Yrkes-VM 2024 i Lyon, Frankrike 10.-15. september. WorldSkills Norway

Olav Christen Mamen fra Oslo forklarer hva som inspirerte han til å velge sitt yrkesfag:

– Valget ble tatt under Vg2 på Restaurant- og matfagslinja til Norsk Restaurantskole hvor jeg under god veiledning ble satt på sporet til å bli servitør. I utgangspunktet velger nok mange Restaurant- og Matfagslinja for å spesialisere seg som kokk, men etter litt tid skjønte jeg at arbeidsoppgavene og utfordringene en fikk som servitør var mer tiltalende for meg. Siden det har jeg ikke sett tilbake.

Trym Brøderud Midtsæther fra i Oslo, nå bosatt i Lillestrøm,  forklarer sitt valg av anleggsgartnerfaget som yrkesvalg:

– Jeg startet på VG1 Naturbruk. Jeg ville i utgangspunktet bli maskinfører, men tenkte det blir altfor mye stillesitting, så da er jo anleggsgartner det perfekte.

Trening og mentale forberedelser

– Utøvere til det norske Yrkeslandslaget får tildelt personlige trenere som følger opp faglige forberedelser frem mot mesterskapet. I tillegg gjennomføres det 3 samlinger hvor det er fokus på lagbygging, treningsopplegg og samarbeid mellom utøver og ekspert, sier daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway.

– I tillegg har vi et fokus på mental trening, da et Yrkes-VM krever at utøverne er maksimalt fokuserte og klarer å håndtere det presset det er å konkurrere mot verdens beste fagarbeidere og hvor det samtidig skal komme 250.000 besøkende under 4 konkurransedager.

Håper på gode resultater

– Vi oppfordrer alle til å følge med på våre utøvere gjennom hele mesterskapet. Yrkeslandslaget er et viktig symbol på Norges satsing på yrkesfag. Vi ser frem til å se våre beste fagarbeidere konkurrere og håper på gode resultater, sier Valstad.

– Ved å støtte våre utøvere viser vi også støtte til verdien av yrkesutdanning og viktigheten av å ha høyt kvalifiserte fagarbeidere.

===

Fakta om Yrkes-VM 2024:

• Hvem: Yrkes-VM er verdens største yrkeskonkurranse for unge fagarbeidere
  • Hvor: Lyon, Frankrike
  • Når: 10.-15. september 2024
  • Deltakere: Ca. 1.500 deltakere fra over 65 land og regioner
  • Konkurransefag totalt: 62
  • Yrkes-VM er en internasjonal konkurranse for unge fagarbeidere. Konkurransen arrangeres hvert 2. år, og er en viktig arena for å fremme yrkesfag og kompetanse.
  • I Yrkes-VM konkurrerer deltakerne i ulike fag, fra bygg og anlegg til kreative fag og informasjonsteknologi. Konkurransen er utformet slik at den tester deltakernes praktiske ferdigheter og kunnskaper.
  • Yrkes-VM er en stor begivenhet, og tilttrekker seg hundretusenvis av besøkende. Konkurransen er også en viktig arena for å bygge nettverk og samarbeid mellom yrkesfaglige miljøer fra hele verden.

Trym Brøderud Midtsæther
Olav Christen Mamen

Kort om WorldSkills Norway

WorldSkills Norway (WSN) er en ideell organisasjon som arbeider for å heve kvaliteten på og interessen for norsk yrkesutdanning. WSN er en viktig bidragsyter i arbeidet med å få flere til å velge yrkesfaglig utdannelse. WSN ble stiftet i 1990 og er en del av WorldSkills International som har over 80 medlemsland. WSN er eneste organisasjon som ivaretar alle yrkesfagene på den internasjonale arena.

Bak organisasjonen står Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Utdanningsdirektoratet, Kommunesektorens Interesseorganisasjon (KS) og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.

Å inspirere, motivere og utvikle unge mennesker er kjernen i WorldSkills Norway. WSN utvikler ferdigheter etter internasjonale standarder og bidrar til at norsk fagarbeid har internasjonal klasse. WSN har som mål å  utvikle ferdigheter i den ypperste verdensklasse og oppfylle drømmer og visjoner til de som skal bygge og drifte fremtidens Norge.

Daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway

Følg pressemeldinger fra WorldSkills Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra WorldSkills Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra WorldSkills Norway