En potensiell tragedie for dyrevelferd, matsvinn og mennesker

Streiken i Mattilsynet får alvorlige konsekvenser for kyllingproduksjon.

Kan bli en tragedie for dyrevelferd, matsvinn og mennesker. Konsekvenser av streiken er at Norsk Kylling hver dag må avlive 65 000 kyllinger i fjøs, og kaste over 300 000 middager hver eneste dag. I tillegg taper bøndene all inntjening. Foto: Norsk Kylling

– Dette er en potensiell tragedie for dyrevelferd, matsvinn og mennesker. Streiken får alvorlige konsekvenser for kyllingproduksjon, og rammer bondens økonomi fryktelig hardt, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Uetisk og alvorlig for dyrevelferden

Norsk Kylling skulle etter planen ta inn 130 000 kyllinger til slakt fra 7 ulike bønder i Trøndelag mandag og tirsdag. Når selskapet, på grunn av streiken, ikke får ta inn kyllingen til slakt, gir dette enorme negative konsekvenser.

– For dyrevelferden er dette svært alvorlig. Jeg kan ikke forstå at disse konsekvensene ikke gir grunnlag for dispensasjon. Konsekvensene er også svært alvorlig i et bærekraftperspektiv, og jeg syns det er uetisk at vi må kaste 60 tonn mat om dagen. Det tilsvarer 300 000 middager.

Store økonomiske konsekvenser for bøndene

Norsk Kylling er bekymret for bøndene de samarbeider med, som også vil oppleve store økonomiske konsekvensen av streiken. – Når bøndene ikke får levert kylling, risikerer de å miste all inntjening.  Dette utgjør ca. 20 % av årets omsetning og mer enn ett års inntjening for bonden. For bøndene som skulle levert kylling de neste dagene kan det bli en økonomisk katastrofe, avslutter Talseth, som har en klar oppfordring

– Nå haster det. Hvis partene kommer til enighet i løpet av helgen, eller myndighetene griper inn med tvungen lønnsnemnd, har vi mulighet til å unngå en potensiell tragedie.

Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth sier at streiken i Mattilsynet gir alvorlige konsekvenser for kyllingproduksjon. Foto: Norsk Kylling
På mandag blir det ingen slakt av kyllinger. Foto: Norsk Kylling
Konsekvensene av streiken er at Norsk Kylling må avlive 65 000 kyllinger hver dag den neste uken. Foto: Norsk Kylling
Dersom myndighetene ikke griper inn snarlig, må Norsk Kylling hver dag avlive 65 000 kyllinger i fjøs, og kaste over 300 000 middager hver eneste dag. I tillegg taper bøndene all inntjening.  Foto: Norsk Kylling