Foreslår løyvekrav for varebiler
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.
– Alle som jobber i Norge skal ha trygge arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Målet med forslaget om løyvekrav for varebiler er en ryddig næring og at hverdagen til varebilsjåførene skal bli bedre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Forslaget som sendes på høring i dag gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.
To alternativer på høring
– Det har tidligere manglet et regelverk for å møte utfordringene med useriøse aktører, høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for varebilsjåfører i Norge. Det vil vi gjøre noe med nå, sier Nygård.
Hovedforslaget som sendes på høring innebærer å senke vektgrensen for når løyveplikt for nasjonal godstransport inntrer, og stille krav om godstransportløyve (felleskapsløyve) for de berørte virksomhetene.
Alternativt foreslås det å innføre «varebilløyve», en egen nasjonal løyvetype.
Et slikt nasjonalt «varebilløyve» vil ikke være omfattet av EU-kravene og vi står da noe friere når det gjelder innholdet i kravene. Statens vegvesen mener likevel at det er fornuftig at flere av EU-kravene også gjøres gjeldende for det nasjonale løyvet.
Det er ikke veldig store forskjeller mellom de to alternativene, men det nasjonale løyvet krever noe mindre fagkompetanse.
– Forslaget om løyvekrav også for varebiltransport skal bidra til å fremme seriøsitet i transportbransjen, gi likere konkurransevilkår og sørge for at også de som jobber i denne delen av transportsektoren har arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier, sier Nygård.
Høring om innføring av løyveplikt for nasjonal godstransport med varebil
Høringsfristen for forslagene er 1. september.
Gjelder for varebiler som driver godstransport mot vederlag
Det er estimert at det finnes 23 000 varebiler som brukes i nasjonal godstransport i Norge, og hvor transportøren da må tilfredsstille de nye løyvekravene. Siden denne næringen er uregulert i dag, foreslår Statens vegvesen at kravene skal tre i kraft ett år etter at et slikt løyvekrav vedtas, det vil si innen 1. januar 2026.
Det er varebiler som brukes i godstransport mot vederlag som er omfattet. Håndverkere og lignende som driver egentransport av for eksempel utstyr til eget bruk, vil ikke få krav om løyve.
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Vil gjøre det mulig å kjøre drosje mellom Norge og Finland13.3.2025 13:34:21 CET | Pressemelding
Drosjetransport mellom Norge og Finland har fram til nå ikke vært regulert verken i EØS-avtalen eller andre avtaler. Passasjerene har derfor måttet bytte drosje på grensen.
Vil ha strengere regler for når bilen kan inndras ved farlig kjøring13.3.2025 09:03:29 CET | Pressemelding
Høy fart og rus kan føre til alvorlige trafikkulykker og har vært en økende trend på norske veier. Nå vil regjeringen ha klarere regler som gjør det enklere å inndra bilen ved særlig farlig kjøring.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren på E39-tur til Agder6.3.2025 14:02:48 CET | Pressemelding
Fredag 7. mars deltek samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på E39-konferansa i Kvinesdal, før han skal på synfaring på E39 Lyngdal Aust-Lyngdal Vest og prosjekter i bypakke Kristiansand.
Regjeringen vil la byer få innføre nullutslippssoner4.3.2025 09:55:00 CET | Pressemelding
– Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Dette gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt som for personbiler. Flere større byer ønsker å kunne vurdere nullutslippssoner, og det er viktig for denne regjeringen å gi verktøy til byer som vil føre en ambisiøs klimapolitikk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Vil forby varsling av trafikkontroller28.2.2025 16:18:33 CET | Pressemelding
Tjenester og utstyr som varsler sjåfører om trafikkontroller er et økende problem og bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Derfor sender regjeringen nå et forslag på høring om å forby varsling av trafikkontroller.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom