Disse er nominerte til Årets Bakeri 2024

16 bakerier er nominerte til Årets Bakeri 2024. Blant de nominerte finner vi bakerier fra Kristiansand i sør til Harstad i Nord og fint spredt over hele landet.

Vinner av Årets Bakeri 2023, Lillehammer Bakeri, ble kåret på jubileumsfesten til BKLF på Grand Hotel. Gründerekteparet Sigurd Tølløfsrud Owren og Gro-Eva Lyngås Owren mottok prisen. Solveig Lygre BKLF

Juryleder for Årets Bakeri 2024, Vigdis Myre Næsseth, har i år oppfordret flere bakerier til å nominere seg selv. Dette fordi det er bakeriene selv som sitter på kunnskapen om hvordan de oppfyller kriteriene.

- Nominasjonene kommer fra bakeriene selv, og fra bransjefolk som kjenner til hvordan det enkelte bakeriet drives. I år har vi en god blanding med nominasjoner, hvor det også kommer opp et knippe mindre bakerier som ikke er kjent for oss i juryen fra før, så dette blir et spennende arbeid. I år vil vi legge spesielt vekt på hvordan bakeriene jobber med utvikling av kompetanse. Vi ser da på alle områder, fra produksjon til kundeopplevelse, ikke bare den faglige kompetansen i baker- og konditorfaget, sier Næsseth.

Juryen skal nå i gang med å kontakte de nominerte og innhente informasjonen de trenger til prekvalifisering av bakeriene. Denne runden med prekvalifisering er ny i år, og de nominerte bakeriene vurderes her etter noen basiskriterier. Disse kriteriene er: bedriftens økonomiske utvikling og bæreevne, bedriftens fagkompetanse, hvor stor andel som er egenprodusert i bakeriet og om mulig, trivsel og arbeidsmiljø/bedriftskultur.

Bakeriene som går videre til kvalifiseringen, vurderes videre etter det valgte tema for årets konkurranse som er bedriftens fokus på kompetanseutvikling.

Etter prekvalifiseringen starter arbeidet med å vurdere og velge ut 3 finalister.

De nominerte til Årets Bakeri 2024 er:

• Aanerud Bakeri (Årnes)
  • Evensen`s Bakeri & Conditori AS (Kirkenær)
  • Brød & Sånt (Hommelvik)
  • Marens Bakeri (Straumen)
  • Søtt + Salt (Bergen)
  • Mesterbakeren (Oslo)
  • Bakerinnen (Harstad)
  • Levain the bakery (Levanger)
  • Geheb Conditori og bakeri as (Kristiansand)
  • Mikrobakeriet (Sandefjord)
  • Motz og Kringla Bakeridrift (Halden)
  • Obelia Konditori og Patisserie (Oslo)
  • Kjevla Hjemmebakeri (Skallestad)
  • Elt Bakeri (Sollia)
  • Tollboden Bakeri (Flekkefjord)
  • Den Glade Baker (Asker)

Målet med kåringen av Årets Bakeri, er å øke bevisstheten om alle de elementer som til sammen utgjør en vellykket bedrift, å fremheve og presentere gode bedrifter, samt styrke samholdet i bransjen.

Tidligere vinnere av prisen er Edgards Bakeri i Mandal (2018), Elda bakeri i Sandnes (2019), Harmoni Håndverksbakeri i Porsgrunn (2020), Ryfylke bakeri og konditori (2021), Stokkøy bakeri (2022) og Lillehammer Bakeri (2023).

Juryen for Årets Bakeri 2023 består av juryleder Vigdis Myhre Næsseth (Fossekall), Beret Mette Haga (Innovasjon Norge), Hilde Mortvedt (See New) og Paal André Schwital (Metro Branding).

Det er Baker- og Konditorbransjens Landsforening som står bak konkurransen.

disse-er-nominerte-til-arets-bakeri-2024