Enighet i lønnsoppgjøret for PBL-barnehager

Det er enighet om lønna til rundt 28 000 ansatte i private barnehager i PBL. – Vi er godt fornøyd med et resultat på linje med kommuneoppgjøret, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Forhandlingslederne i PBL
Kom i havn: forhandlingslederne f.v Fagforbundets Anne Green Nilsen, Jørn-Tommy Schjelderup, PBL, Marit Solheim, Delta, og Ann Mari Milo Lorentzen, Utdanningsforbundet. Ellisiv Solskinnsbakk Fagforbundet

Etter to lange dager med både krevende og konstruktive forhandlinger ble det enighet i lønnsoppgjøret for ansatte i PBL-barnehager. – Vi er godt fornøyd med et resultat på linje med kommuneoppgjøret, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Alle ansatte er sikret et kronetillegg på minimum 18 000 kroner.

Økte satser for tilleggs- og videreutdanning

Ansatte i stillinger i kategori fagarbeider, eller i ulike stillinger med krav om høyskoleutdanning, herunder styrer med godkjent utdanning og som har relevant tilleggs-/videreutdanning tilsvarende 30/60 studiepoeng (10/20 vekttall), eller fagskole av et halvt/ ett års varighet, skal ha minst kroner 13.000/26.000 pr. år i tillegg til minstelønn.

Vil styrke kompetansen - og bruke den riktig

Det ble også enighet om å styrke kompetansebestemmelsene.

Barnehagene skal vektlegge målrettet og planmessig opplæring og utvikling av sine ansatte gjennom interne og/eller eksterne tilbud og det skal utarbeides en kompetanseutviklingsplan. I analysen bør også oppgavedeling mellom yrkesgruppene inngå, slik at de ulike yrkesgruppene i størst mulig grad får brukt sin utdanning og kompetanse.

Partssamarbeid om livsfasetiltak

Et partssammensatt utvalg skal, gjennom ny forskning og relevante erfaringer fra barnehagenes praksisfelt, drøfte hva som kan være aktuelle livsfasetiltak tilpasset barnehagesektoren.

Pensjon - igjen

Også pensjon ble, ikke uventet, et diskusjonstema.

PBL har i forkant av forhandlingene uttrykt sin bekymring over at mange private barnehager ikke får dekket reelle pensjonskostnader. En samlet arbeidstakerside var klare på at omkamp om pensjon er uaktuelt. Avtalen om innmelding i AFP i Fellesordningen fra 1. januar 2025, består.

Tidligere i år gikk tre private barnehager til sak mot staten som følge av manglende pensjonsdekking. De tre barnehagene vant saken i tingretten, hvor PBL-barnehagene fikk medhold om økonomisk likeverdig behandling, men i etterkant har staten anket. Dermed er det fortsatt usikkerhet rundt fremtidig pensjonsdekking for flere private barnehager.

– Partene har blitt enige om å jobbe i fellesskap for å sikre at alle barnehager i PBL-området skal få dekket sine faktiske pensjonskostnader, sier Anne Green Nilsen.

Det var ei samlet arbeidstakerside med unisone krav som forhandlet med PBL: Fagforbundet Utdanningsforbundet og Delta.

Forhandlingslederne f.v Fagforbundets Anne Green Nilsen, Jørn-Tommy Schjelderup, PBL, Marit Solheim, Delta, og Ann Mari Milo Lorentzen, Utdanningsforbundet.

Fagforbundet er LOs største forbund, med over 410 000 medlemmer. Vår hovedoppgave er å sikre medlemmene gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Som landets største arbeidstakerorganisasjon har vi også tyngde og politisk gjennomslagskraft til å styrke og videreutvikle velferdsstaten

Oljefondet investerer milliarder i våpenselskaper som selger våpen til Israel20.6.2024 07:09:38 CEST | Pressemelding

Ny rapport avslører at oljefondet er blant de største europeiske finansinstitusjonene som investerer i internasjonale våpenprodusenter som selger våpen til Israel. – Ved å selge våpen til Israel risikerer våpenprodusenter å legge til rette for pågående alvorlige brudd på internasjonal humanitær rett i Gaza, forbrytelser mot menneskeheten og uopprettelig skade på palestinernes rett til å bli beskyttet mot folkemord, sier Steinar Krogstad, LOs andre nestleder.