NAF

Brukte elbiler: Slik gjorde de det i elbiltesten

Del

På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Skal du kjøpe brukt elbil nå, er det lurt å sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Volvo XC 40 Recharge og BMW iX 3 var to av bilene som ble testet av NAF i 2021 som nå er populære bruktbiler.
Volvo XC 40 Recharge og BMW iX 3 var to av bilene som ble testet av NAF i 2021 som nå er populære bruktbiler. NAF

Storselgere som Tesla Model 3, Mustang Mach-E, Volvo XC40 Recharge, Polestar2 og Volkswagen ID.3 og ID.4, var med i verdens største elbiltest i 2021. Ni av bilene som ble testet det året er nå populære biler på bruktmarkedet. Av storselgeren Tesla Model 3 ligger det ute 372 biler på finn.no som er 2021-modell. 

- Vi testet disse bilene i 2021 både om sommeren og vinteren. Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier han.   

Stor variasjon mellom bruktbilene 

I 2021 var det stor variasjon i rekkeviddetap. En av bilene som var med, BMW iX3, hadde det laveste rekkeviddetapet som er registrert i vintertestene til NAF. Den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden vinterstid. I tillegg kjørte den langt over den oppgitte rekkevidden på sommeren.  

- I 2021 var det fremdeles Tesla som hadde lengst rekkevidde, men konkurrentene begynte å ta innpå. Både Mustang Mach-E og Polestar 2 er biler med lang oppgitt rekkevidde. Dette er biler som på papiret har rekkevidde som konkurrerer med mange av dagens nye elbiler. Så du har flere valgmuligheter også blant tre år gamle biler, mener Nils Sødal.  

Stort prisspenn  

Kartleggingen av 2021-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men det er nok også noen som har lagt ut bilen med høy forventing til pris.  Med pressede priser på nye elbiler, kan det være gode muligheter også i bruktmarkedet.  

- Prisene viser at det på enkeltbiler er rom for pruting, sier Nils Sødal.  – De siste årene har spesielt Tesla justert prisene på nye biler, noe som også vil påvirke prisene på brukte elbiler, fortsetter han 

Usikkerhet om batteritilstand 

Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil.  

Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.

- Det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.   

Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:   

  • Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.   

  • Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten.  

  • Kan bilen hurtiglades?  

  • Hvilke ladekabler følger med bilen?  

  • Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre.  

  • Test at bilen lader ved å koble på en lader.  

  • Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen  

  • Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret. 

Antall 2021-modeller av et utvalg elbiltestede biler til salgs på finn.no

(Tallene er samlet inn 28. mai 2024. For hver enkelt bilmodell er det variasjon i utstyrsnivå, kjørelengde og lignende. Det forklarer det store prisspennet blant brukbilene.) 

Modell 

Antall biler på

finn.no 

Pris på finn.no i kroner 

Tesla Model 3 

372 

Fra 227 000 til 419 900 

Volkswagen ID.3 

198 

Fra 217 800 til 419 900 

Volkswagen ID.4 

166 

Fra 249 000 til 409 000 

Mustang Mach-E AWD 
(firehjulstrekk)  

132 

Fra 339 900 til 598 000 

Polestar 2 

117 

Fra 299 000 til 439 900 

Volvo XC40 Recharge 

101 

Fra 389 000 til 509 000 

Mustang Mach-E RWD 
(tohjulstrekk) 

58 

Fra 319 000 til 459 000 

BMW iX3 

42 

Fra 387 000 til 479 000 

Hyundai IONIQ 5 

Fra 249 000 – 476 000 

Utvalgte bilmodeller fra elbiltesten 2021 sommer og vinter

MODELL  

Oppgitt rekkevidde (WLTP) testmodell  

Faktisk resultat sommer   

Avvik til WLTP  

Faktisk resultat vinter  

Avvik til WLTP  

Tesla Model 3 
Long Range AWD 

614 km 

655 km 

+ 6,7 % 

521 

- 15,1 % 

Tesla Model 3 
Standard Range Plus RWD 

448 km 

454 km 

+ 1,4 % 

346 km 

- 22,8 % 

Volkswagen ID.3 1st Pro 

418 km 

421 km 

+ 0,7 % 

340 km 

- 18,7 % 

Volkswagen ID.3 Pro 

539 km 

564 km 

+ 4,6 % 

435 km 

- 19,3 % 

Volkswagen ID.4 

487 km 

532 km 

+ 9,2 % 

414 km 

- 14,9 % 

Mustang Mach-E AWD 

540 km 

552 km 

+ 2,2 % 

430 km 

- 20,4 % 

Mustang Mach-E RWD 

610 km 

618 km 

+ 1,3 % 

503 km 

- 17,6 % 

Polestar 2 

470 km 

467 km 

- 0,6 % 

344 km 

- 26,8 % 

Volvo XC40 Recharge 

415 km 

443 km 

+ 6,7 % 

332 km 

- 20,4 % 

BMW iX3 

450 km 

556 km 

+ 23,6 % 

432 km 

- 4 % 

Hyundai IONIQ5 

460 km 

502 km 

+ 9,1 % 

369 km 

- 19,7 % 

  • I elbilguiden på naf.no finner du testresultatene til alle elbilene NAF har testet sommer og vinter siden 2020. Søk opp bruktbilene du vurderer og få svar på hvordan de gjorde det både rekkeviddemessig og hvor raskt de ladet batteriet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, under sommertesten i 2023.
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, under sommertesten i 2023.
Last ned bilde

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye