UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Presseinvitasjon: Jobbklar med utviklingshemming

Velkommen til åpent fagseminar i Domus Bibliotheca, Oslo sentrum, den 4. juni. Dette er for dere som skriver om unge voksne med lett utviklingshemming og deres skole- og arbeidsliv.

Foto: Colourbox

Er du opptatt av sosialfeltet og unge voksne med lett utviklingshemming?

Bli med på hele eller deler av dette seminaret for å høre praktikeres og eksperters erfaringer og tips for hvordan man lykkes for å få unge med utviklingshemming ut i jobb!

Det skal ofte ikke så mye til: Tidlig planlegging og kartlegging av styrker og interesser er noen av nøkkelfaktorene for å lykkes. Utplassering og veiledning i bedrift og arbeidsrelaterte mål i opplæringen bidrar i forberedelsene til arbeidslivet.

I seminaret møter du flere jobbspesialister og unge arbeidstakere med utviklingshemming.

I en panelsamtale møter du dessuten Margret Hagerup (stortingsrepresentant H), Jarle Eknes (daglig leder i HeltMed), Jens Gram (seniorrådgiver i ASVL), Erlend Wilhelmsen Årøy (arbeidstaker), Tom Tvedt (forbundsleder i NFU Norge) og Henriette Hvarnes Hansen (leder i Erfaringsutvalget for NFU Norge).

Fagseminaret, «Jobbklar med utviklingshemming», oppsummerer forskningsprosjektet «Effective School – Work Transition Processes for students with mild intellectual disability», ledet av forsker Hanne Marie Høybråten Sigstad ved Universitetet i Oslo og støttet av Forskningsrådet.

Hvis du ønsker å delta 4. juni, gi oss gjerne beskjed.

Mer informasjon og fullt program.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Advarer mot individfokus i mobbeoppfølging12.6.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding

Mobbing er et økende problem i norsk skole, og en ny studie viser at det fortsatt er store utfordringer når det gjelder oppfølging av elever og klasser etter at skolene har klart å stoppe mobbingen. — Vi ser at tidligere forskning stort sett har fokusert på den utsatte elevens situasjon og ikke på systematiske tiltak rettet mot klasse- og skolemiljøet, sier Anna Lange Moi, artikkelforfatter og stipendiat i SpedAims.

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.