Best i bransjen på bærekraft
XXL har verksted i alle varehus og samarbeider om bærekraftsinitiativer på flere fronter. Nå har norske forbukere kåret XXL til bransjens mest bærekraftige merkevare.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige undersøkelse innen bærekraft. 80.000 konsumenter i hele Europa er intervjuet i undersøkelsen. I Norge har 268 merkevarer vært med i undersøkelsen.
XXL går helt til topps blant 19 merkevarer i kategorien «Klær & Mote – Butikker».
«Dette er en anerkjennelse til alle som jobber i XXL. Vi har gjort mye godt arbeid de siste årene, både internt og i samarbeid med andre. Det er ekstra hyggelig at kundene også legger merke til dette», sier Cristina Moreno, administrerende direktør for XXL i Norge.
Tar vare på utstyret
XXL har verksted i samtlige av våre 38 varehus i Norge. Verkstedene er viktige for å hjelpe kundene til å ta vare på utstyret de kjøper, og få tingene til å vare lenger. XXL tilbyr alt fra sykkelservice til racketstrenging og prepping av ski i varehusene våre.
For øyeblikket tester vi blant annet ut reparasjoner, sertifisering og salg av brukt friluftsutstyr, samt nye tjenester som vedlikehold og lagring av sykler og annet sportsutstyr. Nye vekstselskaper som Barents og Wanda er viktige samarbeidspartnere for å finne de beste løsningene.
XXL er dessuten bærekraftspartner for BUA som har over 200 utlånsboder fordelt over hele landet. BUA låner ut utstyr og utgjør et viktig tilbud for mange barn og unge som ønsker å være aktive.
Produktutvikling
Cristina Moreno tror et godt samarbeid med leverandører er helt avgjørende for å lykkes med bærekraft.
«Vi samarbeider med mange sterke merkevarer – som rett og slett gjør mye bra. Leverandørene våre har stor kunnskap om materialer, resirkulering og sosiale forhold i hele verdikjeden. Dette er kunnskap og løsninger som vi i XXL også nyter godt av. I tillegg jobber vi hele tiden med å utvikle våre egne merkevarer», sier hun.
XXLs egen merkevare Neomondo er et slikt eksempel. Neomondo lager produkter med god passform og kvalitet til lav pris, og så langt det er mulig brukes sertifiserte og sporbare materialer i kolleksjonen. For eksempel er alle ullprodukter sporbare med Responsible Wool Standard. Vi innførte ifjor også tilsvarende standard for dun.
Målt på bærekraft
Sustainable Brand Index ble grunnlagt i 2011 og gjennomføres hvert år i en rekke europeiske land. I 2022 er over 80.000 konsumenter intervjuet i undersøkelsen.
Konsumentene i undersøkelsen opplyser om hvor godt de kjenner bærekraftsarbeidet til hver enkelt merkevare, og hvor høyt dette arbeidet verdsettes.
I Norge ble Finn.no, Posten and Tine kåret til de sterkeste merkevarene samlet sett for alle bransjer. XXL har de tre siste årene klatret fra 134. til 74. plass på den totale ranken.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications
Tel:+47 918 21 387Jan.thommesen@xxl.noBilder
All Sports United - Sports Unite All
Siden starten i 2001 har XXL vokst frem som en ledende destinasjon for sport og friluftsliv i Norden. XXL har idag over 80 varehus i Norge, Sverige og Finland og Nordens største sportsbutikk på nett. Vi tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene.
Følg pressemeldinger fra XXL
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XXL på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra XXL
XXL feirer BUAs 10-årsjubileum30.10.2024 11:52:53 CET | Pressemelding
I dag markerer XXL sitt partnerskap med BUA, en nasjonal organisasjon som fremmer aktivitet, inkludering og miljøvennlig deling gjennom gratis utlån av sports- og friluftsutstyr. Som bærekraftspartner bidrar XXL til BUAs drift gjennom økonomisk støtte og tilgang til sports- og friluftsutstyr.
Kåre André Jevanord ny markedsdirektør i XXL22.10.2024 09:47:52 CEST | Pressemelding
XXL styrker markedsteamet med ansettelsen av Kåre André Jevanord som ny markedsdirektør. Jevanord har siden juni vært tilknyttet XXL som konsulent og har allerede opparbeidet seg betydelig innsikt i organisasjonen og dets strategi.
XXL Reward når 4 millioner medlemmer i Norden18.10.2024 10:28:38 CEST | Pressemelding
For et år siden relanserte XXL kundeklubben Reward, som et ledd i forretningsstrategien Reset & Rethink. Nå har de nådd en viktig milepæl med 4 millioner medlemmer i Norge, Sverige og Finland. Dette markerer en betydelig suksess for XXL, som de siste årene har satset tungt på å tilby et attraktivt og verdifullt medlemsprogram for sine kunder.
Ny bærekrafttrio på plass hos XXL12.9.2024 10:11:37 CEST | Pressemelding
Malin Skulstad Driveklepp er ansatt som ny bærekraftsjef, Ida Haarberg Jørgensen som ny produktsamsvarspesialist og John Daniel Hertzenberg som ny bærekraftkontroller. Med disse ansettelsene signaliserer XXL en styrket satsing på bærekraft. - XXL har en unik posisjon i den grønne omstillingen som den ledende nordiske sportsforhandleren ved å være en drivkraft for forbedringer og nye innovasjoner i vår verdikjede, sier Skulstad Driveklepp.
XXL gir unge uten arbeidserfaring Verdens viktigste jobb30.8.2024 10:33:23 CEST | Pressemelding
XXL i Oslo sentrum søker etter nye talenter til et nytt karriereprogram for unge uten arbeidserfaring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom