XXL

XXL velger lokalt teknologiselskap fra Sandnes for å styrke sykkelservice

Åtte av ti sykler får aldri servicen de trenger. Nå går XXL og BikeFolder sammen for å revolusjonere bransjen – og bidra til en grønnere fremtid.

XXL inngår avtale med BikeFolder. F.v. Sondre Norland, gründer i Bikefolder, Dag Otto Lauritzen, investor og Carlo A. Marques, VP & Head of Workshop Services i XXL

– Sykkelindustrien er underutviklet og superklar for modernisering. Vi mener vi sitter på en løsning som ingen andre har og som vil bidra til en helt nødvendig endring, sier Sondre Norland, Gründer i BikeFolder.

Selskapet, som drives fra Sandnes, har blant andre med seg profiler som Alexander Kristoff og Dag-Otto Lauritzen på eiersiden. Nå har de utviklet en digital løsning som skal rulles ut til XXL-butikker i Norge og etter hvert i resten av Norden.

Vil profesjonalisere sykkelindustien

En sykkel er ikke lenger bare et transportmiddel. Det er en investering som krever vedlikehold og omsorg. Historisk sett har dette vært en utfordring for både eiere og verksteder. Altfor få eiere tar jevnlig service på sykkelen sin. Det er et miljøproblem.

Det å ha informasjon om sykkelen sin, hvordan og når den er vedlikeholdt, er en stor mangelvare. Dette er spesielt et problem dersom du kjøper en brukt sykkel.

BikeFolder har utviklet en løsning som nærmest blir som et digitalt vognkort for sykler. Dette kortet registrerer deg som eier, sørger for at alle servicer blir fulgt opp, og at forsikringen er på plass. Hele sykkelens historikk samles på ett sted, noe som gjør vedlikehold og eierskap betydelig enklere.

– Målet er å profesjonalisere sykkelindustrien på samme nivå som bilindustrien. Vedlikeholdet skal bli enklere, mer tilgjengelig og mer effektivt for sykkeleiere i hele Norden, sier Norland.

Økt fokus på vedlikehold

Ifølge Norland finnes det over 3,5 millioner sykler i norske hjem som har behov for vedlikehold. Kun tjue prosent av disse blir faktisk sendt til service. Behovet for å gjøre sykkelservice enklere og mer tilgjengelig er med andre ord stort.

– Vi har sett en økende etterspørsel etter reparasjonstjenester, spesielt for sykler. Vårt mål med BikeFolder-samarbeidet er å gjøre det mye enklere for folk å eie og vedlikeholde en sykkel, sier Carlo A. Marques, VP & Head of Workshop Services hos XXL.

BikeFolder-løsningen vil gradvis implementeres i XXL-butikker med mål om full implementering i Norge, Sverige og Finland, innen slutten av 2025.

Den første fasen starter 1. mars, og vil inkludere 16 varehus i Norge. Byer som Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim, vil få tilbudet akkurat i tide for den kommende sykkelsesongen.

Are Knutsen, SVP & Head of Services and Sustainability hos XXL, mener dette skaper en vinn-vinn-situasjon for alle involverte.

– Dette vil ikke bare styrke våre verkstedtjenester, men også gjøre det enklere for kundene våre – og ha en veldig positiv klimaeffekt, avslutter Knutsen.

Bilder

All Sports United - Sports Unite All

Siden starten i 2001 har XXL vokst frem som en ledende destinasjon for sport og friluftsliv i Norden. XXL har idag over 80 varehus i Norge, Sverige og Finland og Nordens største sportsbutikk på nett. Vi tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene.

Følg pressemeldinger fra XXL

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XXL på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra XXL

Ny bærekrafttrio på plass hos XXL12.9.2024 10:11:37 CEST | Pressemelding

Malin Skulstad Driveklepp er ansatt som ny bærekraftsjef, Ida Haarberg Jørgensen som ny produktsamsvarspesialist og John Daniel Hertzenberg som ny bærekraftkontroller. Med disse ansettelsene signaliserer XXL en styrket satsing på bærekraft. - XXL har en unik posisjon i den grønne omstillingen som den ledende nordiske sportsforhandleren ved å være en drivkraft for forbedringer og nye innovasjoner i vår verdikjede, sier Skulstad Driveklepp.

Norges største fotballskole med XXL på laget21.6.2024 10:14:15 CEST | Pressemelding

I dag åpner Norges største fotballskole på Rommensletta i regi av Zuccarellostiftelsen og Joshua King. I tre dager samles 525 barn til lek og moro med ball. – I XXL er vi opptatt av at alle skal ha mulighet til å være aktive, uavhengig av alder, kjønn, hudfarge, geografi og økonomiske forutsetninger. Dessverre er det mange i dag som faller utenfor, og derfor er det også så viktig for oss å støtte fotballskolen så den kan fortsette å være et gratis tilbud til barna, sier Cristina Moreno, Norgessjef i XXL.

I dag tar XXL-ansatte på seg en viktigere trøye3.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemelding

For tredje året på rad rykker vi inn i lagoppstillingen til Barnekreftforeningen og Fotballtrøyefredag. Ansatte i varehus fra Alta til Kristiansand viser i dag sin støtte gjennom å ta på trøyen til sitt favorittlag. – Fotball har en sentral plass i XXL, og omsorg for andre er en av våre kjerneverdier. For oss er denne dagen et av årets høydepunkter, sier Tom A. Hansen Starup, driftssjef og ansvarlig for Fotballtrøyefredag i XXL.