Oslo får sitt første gateidrettshus i nedlagt trykkeri

De gedigne trykkerihallene i Nydalen skal få nytt liv. Nå er planene klare for bygging av et aktivitetshus på rundt 2000 kvadratmeter.

Prosjektleder Mario Vahos (f.v.), Rolf Josephsen i Game Norge, OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj og Kent Olav Hovstein Nordby i OBOS Samfunnsarena. Foto: Hampus Lundgren

– Her blir det på alle måter høyt under taket, sier OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj – som er klar til å sette i gang transformasjonen av de 21 meter høye trykkerihallene og bygging av boliger på tomten rundt. Prosjektet har fått navnet Trykkeriet.

Det tidligere trykkeriet til Schibsted er nedlagt og ribbet for maskiner. Men går alt etter planen blir det nytt liv i de store hallene om noen år. For OBOS har store planer i Nydalen: 700 boliger, en park på 15 mål – og altså bygging av et aktivitetshus inne i det gamle trykkeriet. Her blir det satt av nesten 2000 kvadratmeter til et gateidrettshus for barn og ungdommer. Det skal også legges til rette for   serveringssteder, butikker og andre tilbud folk i bydelen trenger.

I trykkerihallene kommer det også rundt 200 helt unike boliger – mange av dem spesielt tilrettelagt for eldre.

Første gang i Norge

OBOS Samfunnsarena har inngått samarbeid med GAME, en frivillig organisasjon med 18 års erfaring med ungdomsarbeid i Danmark. Organisasjonen har etablert en rekke urbane gatehus i nabolandet vårt, og er nå på vei til Norge – og Nydalen.

Målet er å få etablert et GAME Streethouse med aktiviteter som parkour, buldring, gatefotball, basketball, dans og musikk – i et fleksibelt og brukerstyrt miljø.

– Trykkeriet blir et helt spesielt byutviklingsprosjekt hvor vi gjør langt mer enn å bygge boliger. Vi skal skape et levende og inkluderende nabolag for alle. Gode aktivitetstilbud til barn og ungdommer er mangelvare mange steder i byen. Det skal vi gjøre noe med i Nydalen og flere andre steder i byen, blant annet på Mortensrud, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Samhold og kreativitet

– Vi er i gang med å etablere Norges første Game Streethouse i Arendal. Planen er å utvide til Oslo gjennom samarbeidet med OBOS. Målet er å tilby ungdommer et lavkost, fleksibelt fritidssted ledet av ungdommen selv – uten prestasjonspress. Det blir et tilbud som svarer godt på regjeringens "Alle inkludert!"-initiativ. Tiltakene våre bidrar til økt fysisk aktivitet, inkludering og forebygging mot sosiale problemer som rus og kriminalitet. Med GAME og OBOS i spissen, skaper vi innovative løsninger for ungdommer som er like relevante over hele landet, i en tid hvor det kreves handling, sier styreleder Rolf Josephsen i GAME Norge.

Planforslaget for Trykkeriet ble sendt til Plan- og bygningsetaten for to år siden.

– Saksbehandlingen i kommunen har tatt lang tid, nå venter vi på klarsignal slik at vi kan komme i gang med byggingen av boligene og tilbudene i trykkerihallene. Det vil ta flere år å realisere alle planene vi har i Nydalen, så det haster med å komme i gang, sier Kjørberg Siraj.

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 600 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig og forvaltet disse på en trygg måte.