Unike melormer elskes av norske hobbyhøns

De spiser matavfall fra butikker i Bergen, og blir selv til proteinrik næring. Melormer er den nye favorittsnacksen til norske hobbyhøns.

Foto: Felleskjøpet Agri

Ved nyttår startet Felleskjøpet salget av det nye produktet Fryd Larvegodt, en snacks til hobbyhøns med høyt protein- og fettinnhold. Mottakelsen har vært over all forventning.

– Hønene er helt ville etter larvegodt. Fortsetter salget i samme tempo som det gjør nå, vil norske hobbyhøns fortære cirka fire tonn med tørkede melorm i 2024, sier produktsjef Idun Rosenfeld i Felleskjøpet Agri.

Næringsrikt

Larvene har høyt protein- og fettinnhold, med en gunstig sammensetning av både aminosyrer og fettsyrer. Larvenes skall inneholder også kitin, en kostfiber som stimulerer til gunstig tarmflora, og dermed stabiliserer og bedrer fordøyelsen til dyra.

– Jeg har smakt på Fryd Larvegodt selv. Inntil videre lar vi hønene få ha det for seg selv, men de elsker det, sier Rosenfeld.

Hun påpeker at Fryd Larvegodt skal gis som et tilskudd til fuglenes fôr, og skal ikke utgjøre mer enn 10 prosent av rasjonen. Larvegodt strøs på bakken for å stimulere til mer naturlig oppførsel.

Sirkulær framtid

Fryd Larvegodt produseres av selskapet Invertapro på Voss, et selskap med fokus på natur og bærekraft. Melorm er larvene til melbillen. Invertapro har avtale som sikrer dem tilgang på vegetabilsk matavfall fra butikker og produksjon i Bergens-området. Matrester blir fôret som dyrker fram larvene, som i neste omgang tørkes og blir til Fryd Larvegodt.

– Melormene er et veldig godt eksempel på hvordan vi kan være med å bidra til en mer sirkulær framtid. Vi er opptatt av å være Norges insektpionerer, og vi skal være med å støtte opp en framtidsrettet matproduksjon av bærekraftige proteiner, sier Jakob Irgens Blakstad, forretningsutvikler i Invertapro.

Sterk økning

Felleskjøpet er den største leverandøren av fôr og utstyr til norske hobbyhøns. I løpet av de siste årene har det vært en sterk økning i antall norske hobbyhøns. Dette kom spesielt under pandemien, og interessen har vedvart i tiden etterpå. I dag er det cirka 200.000 hobbyhøns i Norge. Facebook-gruppen «Høner i hagen» har nesten 39.000 medlemmer.

- Hobbyhøns er fortsatt svært populært rundt om i landet. Mange ser nok nytten i å kombinere matauken i form av eggene hønene legger, og det faktum at hobbyhøns kan være tamme kjæledyr også, sier Idun Rosenfeld i Felleskjøpet.

Samvirkekonsernet følger tett med på utviklingen av alternative proteinkilder til norsk dyrefôr.

– Jeg tror Fryd Larvegodt og hobbyhøns bare er starten. Våre samarbeidspartnere i Invertapro leverer også mel fra larver til produksjon av dyrefôr, et proteintilskudd til flere mulige dyrearter. Foreløpig er råvaren for dyr til å brukes i kraftfôr til produsentmarkedet, men når produksjonsmetodene blir bedre, kan dette bli en fin måte å benytte matavfall til dyrefôr på en trygg måte, sier forretningsområdesjef Marit Kaarstad Dahl i Felleskjøpet Agri.

Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.