Norsk Bærekraftbarometer 2024: T-banen til topps
Norske forbrukere mener Sporveien T-banen er best på bærekraft. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat Norge.
I 2024 har Norsk Bærekraftbarometer for femte gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. Norsk Bærekraftbarometer er en del av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer som i snart 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
4690 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Seier til Sporveien for femte år på rad
– Sporveien T-banen vinner Bærekraftprisen 2024. Dette er fjerde gang de går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer. T-banen oppnår en score på 78,6 poeng, etterfulgt av Sporveien Trikken med 78,1 poeng og strømleverandøren Tibber med 74,3 poeng, sier Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Topp 10: Norsk Bærekraftbarometer 2024
Plassering | Bedrift | Score |
1 | Sporveien T-banen | 78,6 |
2 | Sporveien Trikken | 78,1 |
3 | Tibber | 74,3 |
4 | NAF | 73,3 |
5 | Finn.no | 72,5 |
6 | Norsk Tipping | 72,3 |
7 | Volvo | 71,6 |
8 | Flytoget | 70,5 |
9 | Toyota | 70,4 |
9 | Bilia |
70,4 |
Store utslag for enkeltbedrifter
Årets klatrer er strømleverandøren Tibber som henter seg inn igjen etter fjorårets store fall. Tibber stiger over 12 poeng fra 2023.
– I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi Sbanken som stuper over 17 poeng, det største fallet vi har registrert i Norsk Bærekraftbarometer. Vi så den samme utviklingen for Sbanken på Norsk Kundebarometer (tilfredshet og lojalitet), og fallet må nok tilskrives DnB’s overtakelse av banken, sier Silseth.
En annen bedrift som faller tungt i årets undersøkelse er Tesla. I den første målingen vi utførte i 2020 endte Tesla på tredjeplass, men har falt jevnt og trutt etter det. Årets resultat viser et fall på over 7 poeng, de er dårligst i bilforhandlerbransjen og er totalt nr 78 av 155 målte bedrifter.
– Fallet må karakteriseres som svært dramatisk, mener Silseth.
Har bedriftene en riktig balanse mellom de tre hoveddimensjonene av bærekraft?
– Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd (lojalitet). Hva som er den viktigste dimensjonen varierer noe i de ulike bransjene så det er viktig for bedriftene å skaffe seg oversikt over mekanismene i akkurat sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres i henhold til dette, sier Silseth.
Analysene viser at den økonomiske dimensjonen, (målet om bedriften «driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet»), er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene. Spørsmålet henger nært sammen med tilliten forbrukerne har til bedriften og analysene viser at dersom de ikke stoler på bedriften så påvirker dette lojaliteten negativt.
– Det er mange bedrifter som har store utfordringer på dette området og det er litt oppsiktsvekkende at flere store bedrifter scorer svært lavt. Bedrifter som SAS, Telia, Telenor og DnB har store tillitsproblem ifølge kundenes tilbakemeldinger, sier Silseth.
Fortsatt mange forbrukere som ikke vet hva bedriftene gjør i forhold til bærekraft
Norsk Bærekraftbarometer registrerer en positiv utvikling i at flere forbrukere evner å svare på spørsmålene som omhandler bærekraft, men det er fortsatt mange forbrukere som ikke har noen formening om hva bedriftene gjør i forhold til bærekraft.
– En av utfordringene vi står ovenfor for at forbrukere skal velge mer bærekraftige produkter og tjenester er at det er vanskelig for oss å vite hvilke produkter og bedrifter som er best på bærekraft. Når dette er komplisert og uoversiktlig så vil det føre til at bærekraft blir en nedprioritert egenskap i våre valg av produkter og leverandører, sier Silseth.
For å dreie nordmenns forbruk over i en mer bærekraftig retning må virksomheter øke kunnskapsnivået til sine kunder, mener han, og legger til at bedrifter også vil få en større effekt av sin bærekraftsatsing hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte.
– Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier Silseth.
Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2024
- Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4690 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 15.978 bedriftsvurderinger
- Undersøkelsen omfatter til sammen 155 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
- Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2024
- Fullstendige resultatlister er tilgjengelige på: https://www.bi.no/forskning/norsk-barekraftbarometer/
Nøkkelord
Kontakter
Pål Rasmus SilsethProsjektleder, Norsk KundebarometerHandelshøyskolen BI
Tel:46 17 17 48pal.r.silseth@bi.noLenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
“MATIA sier…” prognosene i Nasjonalbudsjettet 2025 er realistiske7.10.2024 12:41:13 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis i økonometri ved BI Genaro Sucarrat har for sjette år på rad evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
Finlands President Alexander Stubb til BI1.10.2024 08:52:20 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 16. oktober 2024 kommer Finlands President Alexander Stubb til Handelshøyskolen BI for å holde foredrag for studenter og gjester fra norsk næringsliv. Temaet for Stubbs besøk er geopolitikk i Norden og forholdet mellom økonomi og sikkerhet. Presidenten ledsages av Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon. Seminaret arrangeres i samarbeid med Finlands ambassade i Norge.
BI mottar første ERC Advanced Grant2.9.2024 13:19:43 CEST | Pressemelding
Andreas Moxnes skal studere hvordan arbeidsdeling innad i og mellom land påvirker lønn, vekst, spesialisering og ulikhet.
Lanserer program innen energiomstilling med Rystad Energy23.8.2024 14:55:29 CEST | Pressemelding
Handelshøyskolen BI og Rystad Energy lanserer et nytt utdanningsprogram for å gi selskaper verktøy og kunnskap til å håndtere utfordringer i den pågående energiomstillingen verden står ovenfor.
BI-professor oppnevnt til EUs finans-vaktbikkje3.7.2024 09:22:02 CEST | Pressemelding
Jus-professor Morten Kinander er blant de nyoppnevnte medlemmene av interessentgruppen for verdipapirer og markeder i EUs finantilsyn ESMA (The European Securities and Markets Authorities).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom