Fellesforbundet

Mekling pågår: Streikefare for flyarbeiderne

Meklingen for flyarbeiderne er i gang mellom Fellesforbundet og NHO Luftfart. Fra mandag kan flere hundre ansatte i flybransjen være i streik.

Oslo 01.09.2020: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen. Foto: John Trygve Tollefsen Foto: John Trygve Tollefsen/Fellesforbundet Fritt til redaksjonell bruk.

Etter at Fellesforbundet og NHO Luftfart tidligere i vår brøt forhandlingene på flyoverenskomsten har partene frist til søndag kl. 24. for å bli enig om en ny avtale. Om partene ikke finner en felles forhandlingsløsning kan 447 medlemmer bli tatt ut i streik fra arbeidstidens begynnelse mandag 27. mai.

– Vi har som målsetning å komme til en løsning i meklingen innenfor tidsfristen, men skulle ikke meklingen føre frem, vil det bli iverksatt streik blant våre medlemmer på Flyoverenskomsten fra arbeidstidens begynnelse mandag 27. mai, sier forhandlingsleder og forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Varsel om plassfratredelse (streikeuttak)

Fellesforbundet har i første omgang varslet plassfratredelse (1. uttak) for medlemmer i Aviator i Bergen og Menzies i Oslo. Til sammen omhandler denne plassfratredelsen 447 medlemmer, som er klare for arbeidskamp hvis meklingen ikke fører frem.

– En streik vil svært sannsynligvis merkes godt på flytrafikken i Norge. Vi ønsker selvsagt ikke å ramme en uskyldig tredjepart, men våre medlemmer er svært klare til en eventuell kamp for sine krav på flyoverenskomsten. En eventuell opptrapping av streiken vil fortløpende bli vurdert og iverksatt dersom dette blir nødvendig, avslutter Sivertsen.

Følg pressemeldinger fra Fellesforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fellesforbundet