Slutter som landslagstrener

Alexander Stöckl, og Norges Skiforbund er enige om at Stöckl slutter som landslagstrener i hopp etter inneværende sesong. Stöckl har vært norsk landslagstrener siden 2011, og er en av de lengst sittende landslagstrenerne i norsk hoppsports historie.

– Norges Skiforbund ønsker å takke Stöckl for hans formidable innsats og for de mange stolte stundene han har skapt sammen med utøverne og det øvrige støtteapparatet i disse årene. Alexander vil bli stående som en av de store i norsk hoppsport, og vi er dypt takknemlige for jobben han har gjort, sier generalsekretær Arne Baumann i NSF.

Han mener den siste periodens uro innen norsk hoppsport ikke vil overskygge den enorme betydningen Stöckl har hatt for idretten.

Stöckl sier at  den siste tiden har vært krevende, og han skulle ønsket at misnøyen som kom til uttrykk fra utøverne hadde blitt håndtert annerledes. Bauman er enig i at prosessen kunne vært bedre og NSF skal ta lærdom av dette.

– Det har vært viktig for meg å bidra til utvikling av både utøvere, trenere og støttespillere. Vi har sammen klart å lage mange fantastiske øyeblikk i og utenom hoppbakken. Jeg ser tilbake på en lærerik tid og er utrolig takknemlig for alle de gode minnene vi har skapt sammen. All suksess er et resultat av et utmerket samspill i trenerteamet og støtteapparatet, som til enhver tid har vært opptatt av å stille utøverne i sentrum.

I perioden Stöckl har vært landslagstrener har det blitt en rekke medaljer i OL og VM-sammenheng samt sammenlagttriumfer i prestisjefylte turneringer som hoppuka og Raw Air. Under hans ledelse er det blitt seks OL-medaljer og ti medaljer både i ski-VM og skiflygings-VM.

– Vi ønsker Alexander lykke til videre, og vil takke ham også for det han har bidratt med i denne siste perioden for å løse en krevende situasjon for hoppsporten, sier Baumann.

Partene opplyser at man er enige om ikke å kommentere fratredelsesavtalen som er inngått mellom forbundet og Stöckl ytterligere, og heller ikke gi ytterligere detaljer om prosessen som har ført frem til enigheten om å avslutte arbeidsforholdet.