Bompengesjokk i Oslo
Det er ny enighet om Oslopakke 3, og politikerne har bestemt at bomstasjonene blir stående til 2045. Takstene økes også kraftig. – Dette blir en sjokkregning. Vi frykter at bomringene blir stående som en mur rundt byene i all fremtid, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Oslopakke 3 er en del av byvekstavtalen i Oslo. Avtalen dekker veibygging og kollektivtrafikk rundt hovedstaden. Nå skrus takstene ytterligere opp, og perioden med bompengeinnkreving i Oslo forlenges til 2045.
– Bompenger er ikke lenger en midlertidig løsning for byene. Oslo setter et eksempel som viser at politikerne ikke har andre verktøy for å finansiere bytransporten. Vi frykter at stadig mer av finansieringen blir skjøvet over på bilistene på ubestemt tid, sier Handagard.
Oslo er én av byene som har inngått byvekstavtale med staten. Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø har også slike avtaler. Avtalene forutsetter bompenger som en del av finansieringen, og for å hindre at biltrafikken inn til byene øker.
Øker betalingen for elbiler
I Oslo skal elbilistene nå betale mer. Takstene økes over hele linja, og mest utenfor rushtid. Det vil bety at det lønner seg mindre å tilpasse kjøringen til når det er minst kø, eller bytte til elbil.
– Dette blir en sjokkregning for alle bilister i og rundt Oslo. Med økte takster gjennom døgnet er det helt klart at politikerne har sett på inntektene først. Når Ring 1 blir stengt i tre år framover, ville det kloke vært å belønne de som unngår å skape kø. Dette er nok et grep som bidrar til kø, kork og kaos i Oslo, sier Handagard.
Om økte takster for elbilistene sier hun: – Elbilfordelene er nå under press både lokalt og nasjonalt, og høyere bompenger i Oslo blir en del utviklingen.
Mål på kollisjonskurs
NAF mener målene i byvekstavtalene, der bompengene både skal skaffe finansering og holde biltrafikken nede, står i konflikt med hverandre. Lykkes man med å få ned trafikken, vil finansieringen svikte.
– Dette er et dilemma som hverken er løst i Oslo med dagens avtale, eller noen av de andre byene med byvekstavtale. Vi mener den eneste løsningen er økt statlig finansiering av prosjektene, sier Handagard. – Vi mener målene i avtalene må vurderes på nytt. Nå holdes byene i en evig runddans av stadig økte bompenger.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Tre av fire mener veivedlikehold er viktigst for trafikksikkerheten13.6.2024 07:13:02 CEST | Pressemelding
Hele 74 prosent oppgir at bedre vedlikehold av veiene er det viktigste tiltaket for trafikksikkerheten, viser en ny undersøkelse. NAF mener vedlikehold av veiene må styrkes kraftig i Nasjonal transportplan.
El Prix: Rekkevidde, forbruk og ladetid som passer for alle6.6.2024 18:06:42 CEST | Pressemelding
Selv under utfordrende forhold kjørte flesteparten av de 26 bilene som var med i verdens største elbiltest, overraskende langt. - Bilene brukte lite strøm til tross for skikkelig vått og kaldt vær. I tillegg lader majoriteten av bilene opp batteriet på en halvtime eller raskere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Viktig styrking av fylkesveiene i NTP-enighet5.6.2024 17:44:29 CEST | Pressemelding
– NAF har lenge kjempet for mer penger til fylkesveiene og NTP-enigheten er et viktig gjennomslag for økt trafikksikkerhet, for Distrikts-Norge og for alle som i dag kjører på nedslitte, trafikkfarlige fylkesveier. Nå blir det opp til Stortinget å sikre at løftene holdes, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dobbelt så mange drepte på fylkesveiene som på riksveiene hittil i år5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ulykkestallene bekymrer NAF. – Det er alvorlig at ulykkestallene er så høye, og at fylkesveiene er spesielt utsatt. Vi frykter at dårlig veistandard øker risikoen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bilkjøp: Bilprisen er mindre viktig for de som har gått over til elbil4.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre elbilister vil kjøpe elbil neste gang, uansett om bilen er dyrere enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil. – En gang elbilist, alltid elbilist. De som eier bensin- og dieselbiler i dag er betydelig mer pris-sensitive, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom