Knut Landstad blir Rambølls nye prosjektdirektør for Energi

Fra 1. juni går Knut Landstad over i en ny rolle i som prosjektdirektør i Energy hos Rambøll Norge.

Knut Landstad blir ny prosjektdirektør i Rambøll Energi
Knut Landstad blir ny prosjektdirektør i Rambøll Energi Foto: Melisa Fajkovic

De siste sju årene har Knut Landstad hatt stillingen som Head of Operational Excellence, hvor han har ledet arbeidet med å forbedre systemer og prosesser.

–Jeg er veldig glad for å ha fått Knut inn i denne rollen sier direktør for Rambøll Energy i Norge, Nina Merethe Wiley.

– Som rådgiver for Statnett får Rambøll en utrolig viktig rolle i den store oppgraderingen av infrastrukturen som Norge er helt avhengige av. Derfor forsterker vi med den ypperste kompetansen vi har. Knut får ting gjort, han er god på samarbeid og til å kommunisere - som alle er viktige egenskaper når store prosjekter skal leveres, sier Nina Merethe Wiley.

Ut å løse oppgaver for kundene
- Jeg gleder meg, sier en smilende Knut Landstad. Jeg har vært heldig å få jobbe med mye forskjellig i Rambøll. Min motivasjon har vært å legge til rette for en tryggere og enklere hverdag for mine kolleger så de kan løse verdensproblemene der ute. Nå skal jeg selv ut i «den virkelige verden» og løse oppgaver for kundene våre. «Best på prosjekt» var slagordet da jeg startet her. Det, i kombinasjon med Rambølls ambisjon om «å skape samfunn der natur og mennesker kan blomstre», var det som motiverte meg.

Kraftfull enhet med prosjekter over hele landet
- Det er akkurat denne kombinasjonen vi skal få til sammen med Statnett, fortsetter Knut.  Vi lager et prosjektkontor som skal støtte prosjektlederne med riktig og rask mobilisering og evaluering for kontinuerlig læring i etterkant. Parallelt med dette skal vi bygge organisasjon. Energi skal bli en ny og kraftfull markedsenhet i Norge som har prosjekter over hele landet.

Skal utnytte de globale fordelene
Knut Landstad kan vise til erfaring fra ti år med sjøbunnsundersøkelser for ulike energiselskaper, og kjenner energibransjen fra før.
– Da handlet det om å sette sammen gode prosjektteam best egnet for å løse kundens oppgaver, ved å utnytte global kompetanse og globale ressurser. I Energi Norge skal vi virkelig utforske og utnytte matrisen i alle retninger til det beste for prosjektene. Dette er Rambølls styrke, i tillegg til det jeg vil kalle et unikt godt arbeidsmiljø. Jeg har møtt og møter så mange folk hver dag som er genuint engasjert i samfunnsoppdraget vårt. Jeg føler meg privilegert som får jobbe med dyktige fagpersoner og trivelige medarbeidere som sammen jakter etter de beste løsningene for å løse samfunnets framtidige utfordringer, sier Knut og avslutter:

-  Jeg mener jo dette er det mest spennende stedet å jobbe i hele Norge akkurat nå. Rambøll er et flott selskap som gir oss medarbeidere muligheter til å utvikle oss.

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls 17.500 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.