Betydelig resultatforbedring for Norsk Kylling i 2023

Norsk Kylling økte omsetningen med 17,6 prosent og har en resultatforbedring på 82,5 prosent i 2023. Totalt omsatte selskapet for 1,8 milliarder.

Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth, er fornøyd med den solide forbedringen av resultatet i 2023. Foto Elin Iversen

–De siste årene har vi gjort store investeringer og bygd en solid infrastruktur for ansvarlig matproduksjon i Trøndelag. Selv om vi fortsatt har røde tall, er vi fornøyd med den sterke forbedringen av resultatet, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Beste driftsår i nytt slakteri
Omsetningsveksten på 17,6 prosent har i hovedsak vært i REMA 1000, men selskapet har også betydelig vekst i andre markeder.

–Både i REMA 1000 og hos andre kunder opplever vi økt etterspørsel etter kylling som vokser saktere, og som er produsert etter dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment. Med investeringene vi har gjort i nytt slakteri og rugeri er vi godt rigget for vekst, forteller Talseth.

Talseth trekker frem at den positive resultatforbedringen er et direkte resultat av investeringene i nye produksjonsanlegg, og at tallene er preget av omstillingskostnader knyttet til oppstart i nytt rugeri.

–Samtidig som vi økte volumet i 2023, har vi omstillingskostnader knyttet til oppskalering og nytt rugeri. Resultatforbedringene fra 2022 er betydelige, og med investeringene som bakteppe syns jeg vi leverer et bra resultat, sier hun.

Norges mest bærekraftige merkevare for kylling
For andre år på rad ble Solvinge, som Norsk Kylling produserer eksklusivt for REMA 1000, kåret til Norges mest bærekraftige merkevare for kylling. Talseth er stolt av topplasseringen i Sustainable Brand Index, og mener de som matprodusenter har et viktig ansvar for å produsere maten så ansvarlig som mulig.

– For oss er det en selvfølge å bruke en kyllingtype som har bedre dyrevelferd, og at vi reduserer påvirkningen vi har på klima og miljø. Det at norske forbrukere også har lagt merke til det viktige arbeidet vi har gjort er en stor anerkjennelse til alle ansatte i Norsk Kylling og til de 142 bøndene vi samarbeider med.

Store investeringer gir bedre dyrevelferd
Talseth trekker frem det nye rugeriet på Støren, som åpnet høsten 2023, som et eksempel på hvordan Norsk Kylling tar ansvar. Rugeriet er det første i Norden som tar i bruk en teknologi som tar hensyn til kyllingenes biologi og som gir kyllingene en bedre start på livet. Her får kyllingene vann, fôr og lys umiddelbart etter at de kommer ut av egget.

– Det er ingen tvil om at tidlig fôring gir bedre dyrevelferd, og vi ser allerede nå de positive ringvirkningene dette har i resten av verdikjeden.

Talseth forteller at investeringen har gitt lavere dødelighet og bedre produksjonsresultater. – Dette viser nok en gang hvorfor det er riktig å investere i bedre dyrevelferd, og hvorfor vi som matprodusenter har et ansvar for å ta i bruk ny teknologi og bedre løsninger. Vi kan ikke vente på at forbrukeren eller myndighetene skal tvinge oss til å endre oss. Skal vi ha en plass på fremtidens meny må vi selv lede an i den utviklingen.

Rugeriet fusjonert inn i driften
Fra 1. januar 2023 ble rugeridriften til Norsk Kylling fusjonert inn som en del av selskapet. Hugaas Rugeri AS var frem til da driftet som eget selskap. Justert for fusjonen er resultatforbedringen fra 2022 til 2023 bedre enn det de offisielle regnskapstallene viser.

For intervju eller detaljer om tallene, ta kontakt med kommunikasjonssjef Hanne Marstrand.hanne.marstrand@norsk-kylling.no

Regnskapstall*

*Sammenligningstall for 2022 har samlet tallene for Norsk Kylling AS og Hugaas Rugeri AS.

Tall i millioner

2022*

Endring

Endring (%)

Omsetning

Driftsresultat

Resultat før skattekostnad

Regnskapstall Norsk Kylling AS

Endring

Endring (%)

Omsetning

Driftsresultat

Resultat før skattekostnad

Norsk Kylling sitt nye rugeri åpnet sommeren 2023, og er det eneste i Norden som tar hensyn til kyllingenes biologi. I kassen som Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling, holder får kyllingene tilgang til fôr og vann med en gang de kommer ut av egget.
Norsk Kylling har investert 200 millioner i nytt rugeri. Det åpnet på Støren i 2023, og har allerede gitt bedre helse for kyllingene.
I 2023 åpnet Norsk Kylling nytt rugeri på Støren. Her fra den offesielle åpningen av styreleder Ole Robert Reitan og administrerende direktør Hilde Talseth.
Både i REMA 1000 og hos andre kunder opplever vi økt etterspørsel etter kylling som vokser saktere, og som er produsert etter dyrevelferdsstandarden ECC. Med investeringene vi har gjort i nytt slakteri og rugeri er vi godt rigget for vekst, forteller Hilde Talseth.
De siste årene har Norsk Kylling gjort store investeringer og bygd en solid infrastruktur for ansvarlig matproduksjon i Trøndelag. 2023 er hittil det beste driftsår i det nye slakteriet som åpnet på Orkanger i 2021.