Viktig norsk anerkjennelse av Palestina

- Dette er noe LO har jobbet for lenge. Vi gratulerer Norge og palestinerne, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Fram til nå har 143 land anerkjent Palestina. Det samme har FNs generalforsamling gjort. Nå er det altså tre land til som anerkjenner Palestina.

- Norge er her i godt selskap med Spania og Irland. Vi er glade for at vi har en regjering som holder det den lover, som står støtt på Folkeretten og som går i allianse med andre land om å bidra til løsninger, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

- Et lyspunkt
LO har programfestet støtte til en demokratisk tostatsløsning og å anerkjenne Palestina som egen stat innenfor grensene av 1967.

Hun kaller anerkjennelsen et lyspunkt i en dyster tid, som gir et lite håp for framtida både i Midtøsten og for folkelig engasjement.

- Det blir ingen varig fred med fortsatt okkupasjon. Anerkjennelse er det beste på lang sikt. Vi mener anerkjennelsen kan bidra til palestinsk forsoning, være et initiativ for fred og for en framtidig tostatsløsning og samtidig er en naturlig videreføring av tidligere norsk politikk, legger hun til.

Bidrar til løsning

LO håper og tror dette kan bidra til å presse fram løsninger på den akutte krisen i Midtøsten. En anerkjennelse vil forhåpentligvis kunne bidra også til å presse fram løsninger ved forhandlingsbordet, noe som også er i Israels interesse.

Rundt 1 200 ble drept i Israel i angrepet 7.oktober i fjor. Nesten 36 000 er foreløpig drept i Gaza og 80 000 er såret.

- Volden, antall drap og spenningsnivået øker også på Vestbredden. Sulten herjer, helsevesenet har kollapset og nødhjelpen er minimal. Krisen i Midtøsten må løses gjennom forhandlinger. Da hjelper det å ha to sidestilte parter ved forhandlingsbordet, sier Hessen Følsvik.