Lavere risiko for dødsulykker i elbil
Av 62 dødsulykker på norske veier med personbil i fjor, var elbiler involvert i 10 ulykker. – Ulykkesrisikoen er betydelig lavere i en ny elbil enn i gamle bensinbiler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
![Elbiler var involvert i 16 prosent av dødsulykkene med personbil i fjor, men utgjorde 24 prosent av bilparken](/data/images/public/2126680/18105513/6865c875-dce9-4eac-a211-37d93ff179d3-w_720.jpg)
Ulykkestall NAF har hentet fra Statens vegvesen viser at andelen elbiler involvert i dødsulykker ligger langt under andelen elbiler på veiene. Av 62 personbiler involvert i dødsulykker i fjor, var kun 10 elbiler. Dette er 16 prosent av dødsulykkene med personbil. I fjor var 24 prosent elbiler på norske vier.
– Det er snart like mange elbiler som bensinbiler på veiene. Elbilene er innblandet i langt færre ulykker med dødelig utgang. Blant bensinbilene ser vi det er mange eldre biler, over 10 år, involvert i dødsulykker, sier Handagard.
Elbiler kjøres lengre
Bildet forsterkes av at elbiler også kjøres flere kilometer enn bensinbiler. Gjennomsnittlig kjørelengde for en elbil er 9947 km i året, mens en bensinbil kjøres 6474 km i snitt. I tillegg spiller altså alder på bilene inn. Flertallet av dødsulykkene skjer med biler eldre enn 10 år.
– Det betyr at hver kilometer kjørt i en elbil er tryggere enn i en eldre bensinbil. En nyere bil vil ha mer avansert sikkerhetsutstyr og ofte bedre førerstøttesystemer enn en eldre bil, sier Handagard.
Teknologien må brukes trygt
Blant bilene som er under fem år gamle, var flertallet av ulykkesbilene elbiler. Det henger sammen med elbilandelen i nybilsalget, mener Handagard.
– At ulykkene med nyere biler skjer med en elbil er fordi det har blitt solgt få nye bensin- og dieselbiler de siste årene. Når nær 90 prosent av alle biler vi kjøper er elbiler, er det klart at det blir en overvekt av elbiler blant de nyere ulykkesbilene, sier hun.
Dårlige veier slår ut sikkerhetssystemene
I fjor omkom totalt 118 personer på norske veier. NAF som er en pådriver for trafikksikkerhet, mener flere ulykker kan forhindres når sikkerhetsutstyret i bilene brukes riktig. Både automatisk farts- og avstandsholder og varslinger til føreren kan være med å øke sikkerheten. Men systemene er avhengig av god oppmerking og skilting for å virke etter hensikten. NAFs undersøkelser viser at mange sjåfører erfarer at dårlige veier slår ut disse systemene.
– Spesielt fylkesveiene er forfalne, med dårlig oppmerking og farlige forhold. Da svekkes hjelpen du får som sjåfør. Å fjerne forfallet på veiene kan derfor være med å forhindre ulykker. I en nyere bil vil du ha flere av disse systemene tilgjengelig. Brukes de riktig og veien er i en slik stand at bilen kan tolke oppmerking og skilting, kan det være med på å forhindre ulykker eller redusere skadeomfanget, sier hun.
Fakta om ulykker 2023
I 2023 omkom 118 personer på norske veier. NAF har hentet inn tall fra Statens vegvesen som viser alder og drivlinje på personbiler involvert i ulykker, totalt 62 biler.
Ulykker fordelt på drivstofftype (andel) |
||||
Bensin |
Diesel |
Elbil |
Hybrid/annet |
|
Andel ulykker |
34 % |
34 % |
16 % |
16 % |
Andel i bilparken |
27 % |
36 % |
24 % |
13 % |
Ulykker fordelt på alder (antall) |
||||||
Bensin |
Diesel |
Elbil |
Hybrid/annet |
Ukjent |
Sum |
|
0-4 |
1 |
0 |
9 |
4 |
1 |
15 |
5-9 |
4 |
5 |
1 |
1 |
0 |
11 |
10-14 |
5 |
10 |
0 |
0 |
0 |
15 |
15-19 |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
12 |
20 og eldre |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Ukjent |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
Sum |
21 |
21 |
10 |
5 |
5 |
62 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbil: Disse elbilnyhetene kommer seg raskest frem på langtur25.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilen som kjørte lengst i sommerens rekkeviddetest er samtidig langt fra den mest effektive fra Halden til Alta. - Ladetiden er vel så viktig som rekkevidden til bilen på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbil: Rekkevidde blir stadig billigere19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Prisen du betaler per kilometer rekkevidde på en elbil har gått ned med 25 prosent på to år, viser NAFs elbiltester. – Nå kommer de rimelige bilene med god rekkevidde for fullt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Tre av fire mener veivedlikehold er viktigst for trafikksikkerheten13.6.2024 07:13:02 CEST | Pressemelding
Hele 74 prosent oppgir at bedre vedlikehold av veiene er det viktigste tiltaket for trafikksikkerheten, viser en ny undersøkelse. NAF mener vedlikehold av veiene må styrkes kraftig i Nasjonal transportplan.
El Prix: Rekkevidde, forbruk og ladetid som passer for alle6.6.2024 18:06:42 CEST | Pressemelding
Selv under utfordrende forhold kjørte flesteparten av de 26 bilene som var med i verdens største elbiltest, overraskende langt. - Bilene brukte lite strøm til tross for skikkelig vått og kaldt vær. I tillegg lader majoriteten av bilene opp batteriet på en halvtime eller raskere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Viktig styrking av fylkesveiene i NTP-enighet5.6.2024 17:44:29 CEST | Pressemelding
– NAF har lenge kjempet for mer penger til fylkesveiene og NTP-enigheten er et viktig gjennomslag for økt trafikksikkerhet, for Distrikts-Norge og for alle som i dag kjører på nedslitte, trafikkfarlige fylkesveier. Nå blir det opp til Stortinget å sikre at løftene holdes, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom