Lavere risiko for dødsulykker i elbil
Av 62 dødsulykker på norske veier med personbil i fjor, var elbiler involvert i 10 ulykker. – Ulykkesrisikoen er betydelig lavere i en ny elbil enn i gamle bensinbiler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
![Elbiler var involvert i 16 prosent av dødsulykkene med personbil i fjor, men utgjorde 24 prosent av bilparken](/data/images/public/2126680/18105513/6865c875-dce9-4eac-a211-37d93ff179d3-w_720.jpg)
Ulykkestall NAF har hentet fra Statens vegvesen viser at andelen elbiler involvert i dødsulykker ligger langt under andelen elbiler på veiene. Av 62 personbiler involvert i dødsulykker i fjor, var kun 10 elbiler. Dette er 16 prosent av dødsulykkene med personbil. I fjor var 24 prosent elbiler på norske vier.
– Det er snart like mange elbiler som bensinbiler på veiene. Elbilene er innblandet i langt færre ulykker med dødelig utgang. Blant bensinbilene ser vi det er mange eldre biler, over 10 år, involvert i dødsulykker, sier Handagard.
Elbiler kjøres lengre
Bildet forsterkes av at elbiler også kjøres flere kilometer enn bensinbiler. Gjennomsnittlig kjørelengde for en elbil er 9947 km i året, mens en bensinbil kjøres 6474 km i snitt. I tillegg spiller altså alder på bilene inn. Flertallet av dødsulykkene skjer med biler eldre enn 10 år.
– Det betyr at hver kilometer kjørt i en elbil er tryggere enn i en eldre bensinbil. En nyere bil vil ha mer avansert sikkerhetsutstyr og ofte bedre førerstøttesystemer enn en eldre bil, sier Handagard.
Teknologien må brukes trygt
Blant bilene som er under fem år gamle, var flertallet av ulykkesbilene elbiler. Det henger sammen med elbilandelen i nybilsalget, mener Handagard.
– At ulykkene med nyere biler skjer med en elbil er fordi det har blitt solgt få nye bensin- og dieselbiler de siste årene. Når nær 90 prosent av alle biler vi kjøper er elbiler, er det klart at det blir en overvekt av elbiler blant de nyere ulykkesbilene, sier hun.
Dårlige veier slår ut sikkerhetssystemene
I fjor omkom totalt 118 personer på norske veier. NAF som er en pådriver for trafikksikkerhet, mener flere ulykker kan forhindres når sikkerhetsutstyret i bilene brukes riktig. Både automatisk farts- og avstandsholder og varslinger til føreren kan være med å øke sikkerheten. Men systemene er avhengig av god oppmerking og skilting for å virke etter hensikten. NAFs undersøkelser viser at mange sjåfører erfarer at dårlige veier slår ut disse systemene.
– Spesielt fylkesveiene er forfalne, med dårlig oppmerking og farlige forhold. Da svekkes hjelpen du får som sjåfør. Å fjerne forfallet på veiene kan derfor være med å forhindre ulykker. I en nyere bil vil du ha flere av disse systemene tilgjengelig. Brukes de riktig og veien er i en slik stand at bilen kan tolke oppmerking og skilting, kan det være med på å forhindre ulykker eller redusere skadeomfanget, sier hun.
Fakta om ulykker 2023
I 2023 omkom 118 personer på norske veier. NAF har hentet inn tall fra Statens vegvesen som viser alder og drivlinje på personbiler involvert i ulykker, totalt 62 biler.
Ulykker fordelt på drivstofftype (andel) |
||||
Bensin |
Diesel |
Elbil |
Hybrid/annet |
|
Andel ulykker |
34 % |
34 % |
16 % |
16 % |
Andel i bilparken |
27 % |
36 % |
24 % |
13 % |
Ulykker fordelt på alder (antall) |
||||||
Bensin |
Diesel |
Elbil |
Hybrid/annet |
Ukjent |
Sum |
|
0-4 |
1 |
0 |
9 |
4 |
1 |
15 |
5-9 |
4 |
5 |
1 |
1 |
0 |
11 |
10-14 |
5 |
10 |
0 |
0 |
0 |
15 |
15-19 |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
12 |
20 og eldre |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Ukjent |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
Sum |
21 |
21 |
10 |
5 |
5 |
62 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Spar penger og minsk stresset på årets bilferie25.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å kjøre økonomisk har flere gevinster enn kun at du sparer drivstoff og penger. - Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: Så fort blir det glovarmt inne i bilen23.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fortere enn du aner når bilen står parkert i sommervarmen. – Vi har testet hvor fort det blir farlig varmt inne i bilen. I løpet av en liten halvtime ble det 44 grader. Derfor må du aldri forlate barn eller kjæledyr i en parkert bil, selv ikke en kort stund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.
Kilometerfellen som kan bli rådyr16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.
NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken11.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom