Skogbrannfare i Sør-Norge: En liten gnist kan starte stor brann

Nå er det er knusktørt mange steder i landet, og da øker skogbrannfaren. Opptrer du uforsiktig ved bruk av bål eller grill, risikerer du å bli erstatningsansvarlig.

Uforsiktighet med ild kan få store konsekvenser. Foto: Immo Wegmann/Unsplash

Skogbrannfaren i Sør-Norge er for tiden stor. I Vestland og Rogaland har Meteorologisk institutt hevet farenivået for brann til oransje, som er nest høyeste nivå.

– Selv en liten gnist kan starte brann når det er så tørt som nå. Vi har eksempler på at boliger og hytter har brent ned som følge av litt uforsiktig bruk av ild. Det skal ikke så mye til før du blir ansett som uaktsom når skadepotensialet er stort og det i verste fall kan stå om liv og helse, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.

Fare for høye erstatningsbeløp
Innboforsikringen dekker normalt erstatningsansvaret i branntilfeller, men det hender at skadene overstiger makssummen.

– Da er du erstatningsansvarlig som privatperson for det overskytende beløpet. Hvis ilden sprer seg i tørt gress eller lyng, og det oppstår brann i bygninger et godt stykke unna, kan det dreie seg om høye beløp, advarer skadeforebyggeren.

Uforsiktighet fører til skogbrann
Hittil i år har norske brann- og redningsvesen rykket ut til over 271 branner i terrenget, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Uforsiktighet ved bålbrenning og grilling er de vanligste årsakene til at skogbrann oppstår.

– Vi har de siste par ukene rykket ut til flere mindre branner i vegetasjon, som vi heldigvis har rukket å slå ned før de har blitt store, sier kommunikasjonssjef i Oslo Brann- og redning, Sigurd Folgerø Dalen.

Han oppfordrer på det sterkeste til å følge restriksjonene fremover.
– Da handler det om å ta gode valg med utgangspunkt i lokale restriksjoner og vær- og vindforhold. Sjekk gjerne hva som gjelder i din kommune, og sørg for at du ikke bidrar til gress- lyng og skogbranner i tiden fremover. Din ild – ditt ansvar, avslutter Folgerø Dalen.

Uforsiktighet med ild kan få store konsekvenser. Foto: Immo Wegmann/Unsplash
– Ikke bruk åpen ild hvis du er usikker på om det er trygt. Du vil nødig forårsake brann, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen. Foto: Fremtind
Fra 15. april til 15. september er det forbudt å tenne opp bål og grill i eller i nærheten av skog og annen utmark. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.