Norsk ungdomsbedrift til topps i internasjonal konkurranse

Pungdom UB, en ungdomsbedrift fra Elvebakken videregående skole, har vunnet den prestisjefylte internasjonale konkurransen Euronext Blue Innovation Award, i regi av JA Europe. Konkurransen, som samler ungdomsbedrifter fra flere land i Europa, har som mål å finne innovative løsninger innen den blå økonomien med fokus på bærekraftig bruk av havet.

f.v: Theodor Strøm-Thrane, Celine Lunde Harsem, Hedda Aarhus, Francis Ambrose Des Bouverie og Katie Chen.

I årets konkurranse deltok ni ungdomsbedrifter fra Irland, Frankrike, Portugal, Nederland, Belgia, Italia, Danmark, Storbritannia og Norge. Alle deltakerne hadde tidligere vunnet sine respektive nasjonale Euronext Blue Challenge-konkurranser, noe som gjorde årets internasjonale finale til en arena for de aller beste ideene innenfor feltet.

Pungdom, som består av Hedda Aarhus, Katie Chen, Celine Lunde Harsem, Francis Ambrose Des Bouverie og Theodor Strøm-Thrane, imponerte juryen med sin forretningsplan og foreløpige suksesser. De holdt en tre minutters pitch, etterfulgt av en spørsmålsrunde hvor juryen ønsket å vite mer om sjøpunghotellets funksjonalitet og selskapets økonomiske modell. Juryen var spesielt interessert i om løsningen faktisk kunne bidra til å løse problemer i havmiljøet, samt hvordan ungdomsbedriften planla å finansiere og skalere prosjektet.

Juryens begrunnelse

Juryen trakk fram Pungdom sin lokale involvering og de var imponert over at ungdomsbedriften tilbyr produkter og tjenester på en kostnadseffektiv måte. Ved å tilby høy oppfølging og service til sine kunder, senker de terskelen for at kunder ønsker å investere i deres produkter og tjenester. Juryen var også imponert over det kommersielle aspektet, og trakk spesielt frem at ungdomsbedriften forstod viktigheten av god kommunikasjon. I tillegg var juryen veldig spent på bedriftens første testresultater og håper med positive resultater at dette er noe som kan skalere, også til andre områder.

Etter at seieren var et faktum var det noen svært glade ungdommer fra Pungdom som kunne fortelle om hvor takknemlige de var og at de var veldig stolte over å stikke av med seieren i denne svært gjeve konkurransen.

Om Pungdom UB

Pungdom UB arbeider med å adressere nitrogenproblematikken i Oslofjorden samt øke bevisstheten om fjordens miljøutfordringer. Bedriften lager sjøpunghoteller som bidrar til å rense fjorden, og de engasjerer ungdom gjennom miljøgruppen "Pungdommen". Sammen tar de grep for å forbedre fjordens tilstand og skape et bedre miljø. Les mer om Pungdom UB.

Juryen bestod av:

• Marianne Aalders, Communications Manager, Euronext BeNeLux
  • David Leblanche, Senior Innovation and Strategy Expert
  • Duncan Higgins, CEO, Sustainable Trading
  • Claus Schultze, Policy Officer Innovation and Investment for Blue Economy, DG Mare
  • Laure Guillevic, Ocean Policy Officer, WWF EU
  • Anne Seidler, Junior Marine Policy Officer, Seas at Risk

Pungdom UB som pitcher under NM Ungdomsbedrift 2024.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ungt Entreprenørskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

KelpNest er Norges beste ungdomsbedrift28.4.2023 20:14:11 CEST | Pressemelding

KelpNest UB fra Thora Storm videregående skole i Trøndelag gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2023 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. Juryen var spesielt imponert over hvordan ungdomsbedriften har jobbet med forskningsmiljøer og næringslivet for å identifisere løsningen på et stort miljø- og dyrehelseproblem i bransjen. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Istanbul 11.-14. juli.