Stein Nilsen fratrer som administrerende direktør i Widerøe

Etter ni år som administrerende direktør og konsernsjef i Widerøe har Stein Nilsen bedt om avløsning. Norwegian har allerede satt i gang en prosess for å finne en etterfølger. Stein Nilsen vil fortsette i stillingen frem til ny leder for Widerøe er på plass.

Stein Nilsen kom til Widerøe i 2015 og har bidratt mye til å utvikle selskapet gjennom en svært krevende periode for norsk luftfart. Widerøe har vokst fra 1 450 ansatte i 2015 til et selskap med nesten 3 500 ansatte i 2024. En rekke nye ruter er blitt etablert både innenriks og utenriks. Ikke minst har Widerøe flydd sine kunder trygt fram i storm og stille i det norske regionalnettet og bidratt til bosetting og verdiskaping i hele landet. Samtidig har Widerøe også utviklet bakketjenestene på flyplassene i Norge. Omsetningen i Widerøe har i samme periode blitt mer enn doblet.

– Widerøe er et fantastisk selskap, og det har vært et privilegium å få muligheten til å lede og jobbe med så mange flinke folk. Etter ni år med mange og krevende utfordringer, og i tillegg en pandemi, er nå Widerøe i en situasjon med stabil økonomi og drift og en avklart eiersituasjon. Det kjennes riktig ut for meg å gi stafettpinnen videre til en ny ansvarlig leder for virksomheten. En stor takk til alle jeg har blitt kjent med og fått jobbe sammen med i alle disse årene, sier Stein Nilsen.

– Jeg vil først og fremst takke Stein for det usedvanlig gode samarbeidet og for alt han har gjort – både for Widerøe spesielt og for etableringen av et sterkt luftfartskonsern i Norge. Han har sammen med sine medarbeidere bygd opp et solid selskap som har fremtiden foran seg. Stein er både en dyktig og kunnskapsrik leder, men han er også en kulturbygger mange i luftfarten kan lære av. Jeg skulle svært gjerne hatt Stein med videre, men respekterer selvsagt avgjørelsen, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Om oss

Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v