Norsk Luftambulanse

ULENDT - Sammen redder vi liv

27 mai til 1 juni går ULENDT av stabelen, og for andre gang er Lom på nytt valgt som arena for en av redningskjedens viktigste treningssamlinger.

Nødetatene trener under Ulendt for to år siden.
Nødetatene trener under Ulendt for to år siden. Foto: Marius Svaleng Andresen/ Stiftelsen Norsk Luftambulanse

- ULENDT er skapt med troen på at god samhandling er nøkkelen til lokal trygghet. Ved å bringe sammen helse, politi, brannvesen, frivillige organisasjoner og andre aktører, gir vi deltakerne muligheten til å trene sammen under realistiske forhold. Dette øker forståelsen av hverandres roller, forbedrer kommunikasjonen og sikrer en mer koordinert innsats når virkelige nødsituasjoner oppstår, forteller prosjektleder Anita Solberg

Viktig med samhandling

Med stadig flere personer som ferdes og søker opplevelser i ulendt terreng øker også antall ulykker. Det utfordrer nødetatene, og behovet for trening på denne type redningsoppdrag har blitt enda viktigere.

- Oppdrag i vanskelig terreng er svært krevende, og når antall redningsoppdrag øker må vi bli enda bedre på å løse disse sammen. Vårt mål med ULENDT er å forbedre alle aspekter av pasientbehandlingen og så vi på sikt vil redde flere liv, avslutter Solberg

ULENDT er blitt en hub for nytenkning og innovasjon, og i år har det vokst seg enda større. Bruken av droner har blitt stadig viktigere i mange søk- og redningsoppdragoppdrag og på ULENDT samler vi mange av de sentrale aktørene inne ubemannet luftfart.

Sammen redder vi liv

Arrangementet er et samarbeid mellom tolv profesjonelle- og frivillige aktører som er direkte eller indirekte involvert i den norske redningstjenesten. Stiftelsen Norsk Luftambulanse er initiativtaker og en viktig økonomisk bidragsyter.

Gjennom uka vil aktørene trene på ulike senarioer som gjenspeiler eller tar utgangspunkt i reelle nødsituasjoner. Det gir deltagerne en unik mulighet til å trene sammen, dele erfaringer og lære av hverandre. Lørdag 1. juni avsluttes arrangementet med en lukket fellesøvelse i Leirvassbu.

Pressen inviteres til å delta på deler av arrangementet

Vel 250 personer vil være med på ULENDT denne uka. Det er mange hensyns som må ivaretas for de ulike aktørene. Presse som ønsker å være til stede på arrangementet mandag til fredag må melde seg på.
Merk at storøvelsen lørdag ikke er åpen for pressen.

For mer informasjon og for påmelding, ta kontakt arrangementets pressekontakt

Nødetatene trener under Ulendt for to år siden.
Jørgen Skogmo viser frem en av dronene som brukes av nødetatene i søk og redning.
Trening i Jotunheimen i krevende terreng

Følg pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Luftambulanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse