SMB Norge ønsker økt næringssamarbeid med Ukraina velkommen

I revidert nasjonalbudsjett varsler regjeringen en kraftsamling i norsk næringsliv for å kunne ta en mer aktiv rolle i gjenoppbyggingen av Ukraina. Dette initiativet blir ønsket varmt velkommen av SMB Norge, som ser frem til å delta i dette arbeidet sammen med Innovasjon Norge.

Susanne A. Finnes SMB Norge

– Det ligger svært mye ressurser i norsk næringsliv som kan være til stor nytte for Ukraina, både nå og i gjenoppbyggingen etter krigen. Vi i SMB Norge er glade for å kunne bidra til å legge forholdene til rette for at norske små og mellomstore bedrifter får ta del i dette viktige arbeidet, sier Jørund Rytman.

SMB Norge peker også på at det kan gjøres mer for å få Ukrainere i Norge i arbeid, noe som på sikt også vil være til nytte for næringslivet i Ukraina. SMB Norge har blant annet vært med i flere EØS-prosjekter der de har bidratt med info om hvordan ukrainere kan starte og drive egen bedrift. Disse prosjektene har fått svært gode tilbakemeldinger.

– Vi har i møte med både regjeringen og stortinget løftet frem ideen til prosjekter for å få flere ukrainske flyktninger i arbeid. Hjelper vi ukrainere med å starte bedrifter og lykkes her, vil det tilføre verdifull kompetanse til både norsk og ukrainsk næringsliv, sier Jørund Rytman.