Norsk Folkehjelp: Regjeringen kutter i langsiktige investeringer i fred og demokrati.

Norsk Folkehjelp er glade for den økte støtten til Gaza. Imidlertid er det nødvendig at økningen gis som friske midler med en forpliktelse om sterk støtte i mange år fremover

Mohammed Zaanoun

–Det er skuffende at regjeringen velger å kutte drastisk i støtten til langsiktige investeringer i sivilsamfunnets arbeid for demokrati og fred for å sikre en nødvendig økning til Gaza, sier Norsk Folkehjelps generalsekretær Raymond Johansen. –Samtidig er viktige poster som fred og forsoning, nedrustningsarbeid og menneskerettigheter også kuttet som følge av omdisponeringen. Dette bør være unødvendig for et Norge som kan skilte med rekordstore oljeinntekter de siste årene, fortsetter han.

Katastrofen i Palestina har fått pågå uutholdelig lenge. Den palestinske befolkningen fortjener en tydelig forpliktelse fra verdenssamfunnet om at vi står sammen med Palestina nå og etter krigen.

–At Norge har slått fast at et liv er et liv og at vi ikke kan operere med doble standarder avhengig av hvor krisen rammer, blir lagt merke til og er en viktig solidaritetserklæring for palestinere vi snakker med. Derfor bør vi ikke finansiere støtte til de som lider i én del av verden med kutt til andre, sier Johansen.

Den foreslåtte bevilgningen bør utgjøre starten på en massiv oppskalering, og Stortinget må sikre at dette frigis som friske midler. I dette arbeidet er det helt avgjørende å ikke glemme Vestbredden og å prioritere langsiktig støtte til palestinske sivilsamfunnsorganisasjoner.

–Sivilsamfunnsorganisasjonene i Palestina har åpenbart aldri vært viktigere. Dette er organisasjoner som har dyrekjøpte erfaringer fra tidligere kriger, er legitime aktører i lokalsamfunnene og har demokratiske strukturer som ikke må spilles ut på sidelinjen, avslutter Johansen.

Om oss

Norsk Folkehjelp fagbevegelsens egne humanitære organisasjon. Vi har om lag 100 lokallag over hele Norge og jobber i mer enn 30 land. Norsk Folkehjelp ble stiftet i 1939 som fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og vår visjon er solidaritet i praksis.