Tusenvis samlet på Silokaia for åpningsdagen til Kunstsilo

Lørdag formiddag åpnet Kunstsilo offisielt dørene, hvor Nicolai Tangens kunstsamling ble avduket. Administrerende direktør Reidar Fuglestad åpnet arrangementet med en tale før kulturministeren fikk æren av å klippe over snoren.

Kulturminister Lubna Jaffery klippet snoren. Foto: Mona Hauglid.

– Jeg vet det har vært mange meninger om dette prosjektet underveis, men nå har vi kommet til et punkt hvor vi kan glede oss over resultatet, sa Lubna Jaffery før hun erklærte siloen for åpnet.

Også Reidar Fuglestad uttrykte sin begeistring. Han har siden 2017 ledet byggeprosjektet Kunstsilo som nå har blitt Sørlandets aller største kulturdestinasjon. Veien til åpningen har både vært spennende, lang og utfordrende.

– Dette er en stor dag for alle oss i Kunstsilo. Vi er blitt ferdige. I Kunstsilo har vi lært at vi må jobbe sammen for det vi tror på, stå i motstand og ikke miste troa og målet underveis. For til slutt kan det jo være at det lykkes. Vi er glade, stolte og takknemlig for all den oppmerksomheten og støtten vi har fått internasjonalt, nasjonalt og regionalt. Et krevende byggeprosjekt er fullbrakt, klar for en ny fase, sa Fuglestad i sin tale.

Kunst er viktig

– Dette er en stor dag, ikke bare for Kristiansand og Norge, men for kunstnere og folk fra hele verden. Men først og fremst er dette en av de største kulturpolitiske begivenheter i Norge på lang tid. Det handler om kunnskapsformidling. Og det handler om store kunstopplevelser på mange plan for mange mennesker. Kunst er viktig, sa Stein Olav Henrichsen, styreleder i Kunstsilo.

Kunstsamler Nicolai Tangen rettet i sin tale en stor takk til alle som har vært involvert i å realisere Kunstsilo. Til sammen har han gitt fra seg 5500 verk til hjembyen, verdens største samling av nordisk modernistisk kunst, hvorav 600 er en del av åpningsutstillingen Nordiske Lidenskaper.

–  Kunstsilo er full av kunst og den er en hyllest til kunstnere som bruker livene sine for å uttrykke det de har inne i seg for at vi skal få oppleve den. De tre største nordiske egenskaper er å gå tur, grille pølser og å være skeptisk til kunst, men denne utstillingen introduserer oss til enda flere. Man blir ikke kunstelsker over natten. Først kunst-tolererer, så kunstliker også kunstelsker. Sånn var det med meg, sa Tangen.

Forventer 10.000 besøkende i løpet av kvelden

Da gratisbillettene til åpningsarrangementet ble lagt ut i slutten av april, forsvant alle 5500 billettene øyeblikkelig. Nå forventer Kunstsilo opp mot 10.000 besøkende til kveldens folkefest som er planlagt på silokaia utenfor museet.

– Det vil foregå underholdning med kulturinnslag fra hele regionen hver time fra klokken 11 til midnatt som hele befolkningen kan delta på. Så er vi så heldige å få en opptreden fra en av landets største artister. Matoma vil avrunde kvelden med et spektakulært musikk- og lysshow fra museets utendørsterrasse, sier Fuglestad.

Festlighetene begynte kl. 10:30 med en parade ledet av Tveit Union Musikkorps gjennom byens gater, etterfulgt av en salutt fra Lagmannsholmen av Christiansand Artillerie Compagni. Dørene åpnet deretter kl. 11:30.

Byen samlet for feiringen av Kunstsilo.
Kulturminister Lubna Jaffery erklærer Kunstsilo for åpnet.
Silosalen.
Reidar Fuglestad i sin åpningstale.
Nicolai Tangen i sin åpningstale.
Styreleder Stein Olav Henrichsen.

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand som nå har blitt forvandlet til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.