Avvikler utskjelt arbeidsgiveravgift

Regjeringen har nå bestemt å avvikle den midlertidige arbeidsgiveravgiften de innførte for statsbudsjettet 2023. – Dette var en uheldig midlertidig skatt på kompetanse, og det er bra regjeringen viser at den nettopp var midlertidig sier Tekna-president Elisabet Haugsbø.

Tekna-president Elisabet Haugsbø ar glad for at regjeringen nå fjerner den utskjelte arbeidsgiveravgiften.

Avgiften ble innført for å dekke inn økte utgifter, blant annet på grunn av krigen i Ukraina. I tilknytning til revidert nasjonalbudsjett varsler nå regjeringen at denne nå skal bort fra nyttår.

–Økt arbeidsgiveravgift slo negativt ut for høyutdannede og for kompetansebedrifter. Derfor var det viktig at dette ikke ble en varig skatt. Regjeringen har brukt litt lang tid på å avvikle avgiften, men vi er fornøyde med at dette skjer nå i januar 2025, sier Haugsbø.

Tekna har kritisert avgiften helt siden den ble innført, blant annet fordi den gjør kompetansearbeidskraft dyrere. Dette gjør det vanskeligere for norske kunnskapsbedrifter å konkurrere i et hardt internasjonalt marked. Senest i innspillene til revidert nasjonalbudsjett i år krevde Tekna at avgiften ble avviklet.

– Det er godt med gjennomslag i en så viktig sak for bedrifter og kunnskapsarbeidstakere, sier hun.