Dagligvarebransjen tåler å bli sett i kortene
Konkurransetilsynet publiserte i dag sin studie av marginene i norsk dagligvarehandel. Rapporten fastslår at dagligvarebransjen ikke har utnyttet den ekstraordinære prisveksten i kjølvannet av Russlands invasjon av Ukraina. Tvert imot har lønnsomheten gått ned i takt med kostnadsveksten i hele verdikjeden for mat.

- Det siste året har dagligvarebransjen blitt sett i kortene ved en rekke anledninger. Jeg tror vi kan fastslå at dagligvarebransjen har tålt offentlighetens søkelys: Hver gang viser det seg at forholdene i bransjen er ryddige, og at påstandene fra politisk hold har vært for unyanserte. Denne gangen fremgår det også at marginene hos dagligvarekjedene er lave og stabile over tid, sier Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare.
I tillegg til Konkurransetilsynets nylige marginstudie, utarbeidet Samfunnsøkonomisk Analyse i fjor, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, en detaljert rapport om dagligvarekjedens egne merkevarer (EMV). Den viste at EMV er bra for konkurransen i Norge, til tross for påstander om det motsatte.
- Jeg håper den nye næringsministeren setter seg grundig inn i undersøkelsene av bransjen, også undersøkelsen som viser betydningen av egne merkevarer. I tillegg håper jeg mistenkeliggjøringen av bransjen nå er et tilbakelagt kapittel, sier Whist.
Høy prisvekst er problematisk for alle
Konkurransetilsynets rapport viser at dagligvarebransjen ikke har utnyttet den høye prisveksten som oppstod i kjølvannet av Russlands angrepskrig i Ukraina. Tvert imot konkluderer tilsynet med at marginene har gått ned i denne perioden, og at prisene har økt omtrent like mye som i Danmark, men vesentlig mindre enn i Sverige og snittet for EU.
- Tilsynet konkluderer med at dagligvarehandelens marginer falt når prisveksten var på sitt høyeste. Det viser at høy prisvekst er problematisk for hele samfunnet. Dagligvarekjedene er en stor innkjøper av både varer, tjenester, energi og arbeidskraft. Derfor rammes også bransjen kraftig av prisveksten, sier Whist.
Han mener konkurransen mellom aktørene i det norske markedet er knallhard, noe som har bidratt til at prisveksten har vært lavere enn i Sverige og EU.
- Kampen om dagligvarekundene er steinhard. Marginene er mye lavere i sisteleddet enn for eksempel hos de store leverandørene. Vi mener det er på tide å løfte blikket, og se på andre deler av verdikjeden for mat. Nå er dagligvarehandelen i hvert fall grundig gjennomanalysert, uten at noen har funnet noe galt, sier Whist.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom