Enighet oppnådd i sokkeloppgjøret

Over seks timer på overtid, på morgenen onsdag 8. mai, ble det endelig oppnådd enighet i årets sokkelforhandlinger med Offshore Norge.

Forbundsleder i Lederne Audun Ingvartsen, Raymond Midtgård fra SAFE og Lill-Heidi Bakkerud i Industri Energi&FLT
Forbundsleder og forhandlingsleder for Lederne Audun Ingvartsen, Raymond Midtgård fra SAFE og Lill-Heidi Bakkerud i Industri Energi&FLT Håkon Holo Dagestad Alle

– Vi er godt fornøyd med at vi har oppnådd enighet i årets hovedoppgjør og at vi sørger for økt kjøpekraft, og ikke rellaønnsnedgang blant våre medlemmer, kommenterer forbundsleder Audun Ingvartsen.

Resultatet av forhandlingene på lønn ble blant annet disse:

• Et garantert tillegg på lønnsmatrisen på kr 44 000. Tillegget er inklusiv sokkelkompensasjon og feriepenger. I praksis er dette en garantisum som alle tillitsvalgte i operatørbedriftene kan ta med inn i de lokale forhandlingene. Det endelige resultat for våre medlemmer er først på plass etter at de lokale forhandlingene i det enkelte selskap er unnagjort.
  • Skift-/nattillegg økes med 4,50 kr, fra kr 91,50 til kr 96, og tillegg ved behov for konferansetid økes med kr 6 per time fra kr 115 til kr 121, gjeldende fra 1. juni 2024.
  • Helligdagsgodtgjørelsen økes med 25 kr, fra kr 2275 per dag til kr 2300 per dag, gjeldende fra 1. juni 2024.

Lederne har i tillegg fått gjennomslag for ventetid for deres medlemmer som møter på sin fritid før sin ordinære oppholdsperiode.

Årets oppgjør er et hovedoppgjør, der det blir forhandlet om alle bestemmelsene i tariffavtalene. Forhandlingene på sokkelavtalen ble gjennomført med fagforeningene som er omfattet av Sokkelavtalene; Lederne, SAFE og Industri Energi. Lederne har omtrent 1600 medlemmer som er omfattet av sokkelavtalen med Offshore Norge.

Denne saken blir oppdatert med flere detaljer og fullstendig protokoll fortløpende.

Forbundsleder i Lederne, Audun Ingvartsen. Foto: Håkon Holo Dagestad.
Forbundsleder i Lederne, Audun Ingvartsen.

Lenker

Lederne er en medlemsstyrt, partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon for ledere, fagspesialister og andre tekniske og administrative stillinger i norsk arbeidsliv. Vi jobber for å skape trygghet og verdi for våre over 17 500 medlemmer.