Hydrogendrevne gassturbiner vil gi en grønnere Europeisk industri
Med ny forbrenningsteknologi vil det bli effektivt og lønnsomt å bruke hydrogen for å drive gassturbiner. Det vil være et viktig steg for å avkarbonisere norsk og europeisk industri.

Gassturbinmotor som opererer effektivt på rent hydrogen
Gassturbinmotorer som opererer med en blanding av hydrogen og naturgass er ikke noe nytt, men effektiviteten reduseres betydelig når turbinene opererer på rent hydrogen. For at hydrogen skal bli et alternativ, må turbinene jobbe like effektivt på rent hydrogen som på fossile brensler.
- Hydrogen er en bærekraftig energikilde. Ved å operere på 100% hydrogen, kan vi redusere avhengigheten av fossile brensler og bidra til en mer bærekraftig fremtid, sier Nils Røkke, Bærekrafts direktør i SINTEF og leder av det nasjonale forskningssenteret innen hydrogen, FME HYDROGENi.
Flere viktige fordeler for industrien
Forbrenningsteknologien som nå skal testes og demonstreres heter DLE H2 (Dry-Low Emission Hydrogen). Teknologien gir verdier til industrien gjennom økt bærekraft, fleksibilitet og effektivitet.
- Ved å opprettholde effektiviteten mens vi opererer på 100 % hydrogen, kan vi sikre at vi får mest mulig energi ut av hver enhet hydrogen. Dette gjør energiproduksjonen mer kostnadseffektiv for industrien forklarer Thomas Indlekofer, forsker i SINTEF Energi og prosjektleder for HyPowerGT.
DLE H2 gjør at gassturbinen kan operere på rent hydrogen som gir lave NOx-utslipp. Videre gjør teknologien det mulig å håndtere blandinger av naturgass og hydrogenkonsentrasjoner.
- En gassturbin som kan operere på enhver blanding av naturgass og hydrogen (opptil 100% hydrogen) gir oss større drivstoff-fleksibilitet. Dette kan være spesielt nyttig i en overgangsperiode hvor vi gradvis beveger oss bort fra fossile brensler, sier Nils Røkke.
Med potensial til å oppgradere eksisterende infrastruktur, representerer DLE H2-teknologien et viktig skritt mot dekarborisering av norsk og europeisk industri mener forskerne.
- Teknologien kan monteres i eksisterende gassturbiner, noe som muliggjør oppgradering av eksisterende infrastruktur i industrien. Dette kan bidra til å redusere kostnadene og kompleksiteten ved overgangen til mer bærekraftige energikilder, forklarer Indlekofer.
Mot slutten av det fireårige prosjektet, vil prototypen demonstreres på en Baker Hughes NovaLTTM16-gassturbinmotor.
For mer informasjon, kontakt Thomas Indlekoefer hos SINTEF Energi, thomas.indlekofer@sintef.no eller besøk prosjektets nettside hypowergt.eu.
Om prosjektet
Partnere: SINTEF Energi (Norge, koordinator), Baker Hughes (Italia), SNAM (Italia), ETN Global (Belgia), CERFACS (Frankrike), Lucart (Italia), Zürich University of Applied Sciences (Sveits), TotalEnergies Onetech (Frankrike) og EQUINOR (Norge).
HyPowerGT-prosjektet støttes av Clean Hydrogen Partnership og dets medlemmer (GA 101136656) og Swiss Federal Department of Economic Affairs, Education and Research, State Secretariat for Education, Research and Innovation (SERI).
Varighet: 1. Januar 2024 – 31. Desember 2027
Nøkkelord
Kontakter
Thomas IndlekoferForskerSINTEF Energi
Tel:+47 46 29 83 05thomas.indlekofer@sintef.noOm oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Norsk teknologi sørger for japansk klimagevinster27.6.2025 11:22:24 CEST | Pressemelding
Ti millioner CO₂-varmepumper til varmtvann solgt – miljøseier med norske røtter
Sanntidsdata er nødvendig for å utvikle fremtidens smarte bygg24.6.2025 09:35:32 CEST | Pressemelding
Tilgang til sanntidsdata er avgjørende for å få bygninger som er både energieffektive, smarte og fleksible.
SINTEF får nøkkelrolle i to nye forskningssentre for fremtidens transport19.6.2025 14:09:54 CEST | Pressemelding
Sjefforsker Marianne Ryghaug i SINTEF skal lede forskningssenteret TRACE som skal utvikle kunnskap og løsninger for et transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk.
Regjeringen styrker Norges infrastruktur for kvanteforskning19.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
NorFab tildeles 35 millioner kroner for å sørge for at Norge henger med i det internasjonale kunnskapskappløpet om kvanteteknologi.
Nytt AI-verktøy skal forutsi risiko for klimarelaterte byggskader18.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Et nytt forskningsprosjekt ledet av Wenn Property og SINTEF skal utvikle et AI-verktøy som analyserer risiko for byggskader og foreslår forebyggende tiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom