Hydrogendrevne gassturbiner vil gi en grønnere Europeisk industri
Med ny forbrenningsteknologi vil det bli effektivt og lønnsomt å bruke hydrogen for å drive gassturbiner. Det vil være et viktig steg for å avkarbonisere norsk og europeisk industri.

Gassturbinmotor som opererer effektivt på rent hydrogen
Gassturbinmotorer som opererer med en blanding av hydrogen og naturgass er ikke noe nytt, men effektiviteten reduseres betydelig når turbinene opererer på rent hydrogen. For at hydrogen skal bli et alternativ, må turbinene jobbe like effektivt på rent hydrogen som på fossile brensler.
- Hydrogen er en bærekraftig energikilde. Ved å operere på 100% hydrogen, kan vi redusere avhengigheten av fossile brensler og bidra til en mer bærekraftig fremtid, sier Nils Røkke, Bærekrafts direktør i SINTEF og leder av det nasjonale forskningssenteret innen hydrogen, FME HYDROGENi.
Flere viktige fordeler for industrien
Forbrenningsteknologien som nå skal testes og demonstreres heter DLE H2 (Dry-Low Emission Hydrogen). Teknologien gir verdier til industrien gjennom økt bærekraft, fleksibilitet og effektivitet.
- Ved å opprettholde effektiviteten mens vi opererer på 100 % hydrogen, kan vi sikre at vi får mest mulig energi ut av hver enhet hydrogen. Dette gjør energiproduksjonen mer kostnadseffektiv for industrien forklarer Thomas Indlekofer, forsker i SINTEF Energi og prosjektleder for HyPowerGT.
DLE H2 gjør at gassturbinen kan operere på rent hydrogen som gir lave NOx-utslipp. Videre gjør teknologien det mulig å håndtere blandinger av naturgass og hydrogenkonsentrasjoner.
- En gassturbin som kan operere på enhver blanding av naturgass og hydrogen (opptil 100% hydrogen) gir oss større drivstoff-fleksibilitet. Dette kan være spesielt nyttig i en overgangsperiode hvor vi gradvis beveger oss bort fra fossile brensler, sier Nils Røkke.
Med potensial til å oppgradere eksisterende infrastruktur, representerer DLE H2-teknologien et viktig skritt mot dekarborisering av norsk og europeisk industri mener forskerne.
- Teknologien kan monteres i eksisterende gassturbiner, noe som muliggjør oppgradering av eksisterende infrastruktur i industrien. Dette kan bidra til å redusere kostnadene og kompleksiteten ved overgangen til mer bærekraftige energikilder, forklarer Indlekofer.
Mot slutten av det fireårige prosjektet, vil prototypen demonstreres på en Baker Hughes NovaLTTM16-gassturbinmotor.
For mer informasjon, kontakt Thomas Indlekoefer hos SINTEF Energi, thomas.indlekofer@sintef.no eller besøk prosjektets nettside hypowergt.eu.
Om prosjektet
Partnere: SINTEF Energi (Norge, koordinator), Baker Hughes (Italia), SNAM (Italia), ETN Global (Belgia), CERFACS (Frankrike), Lucart (Italia), Zürich University of Applied Sciences (Sveits), TotalEnergies Onetech (Frankrike) og EQUINOR (Norge).
HyPowerGT-prosjektet støttes av Clean Hydrogen Partnership og dets medlemmer (GA 101136656) og Swiss Federal Department of Economic Affairs, Education and Research, State Secretariat for Education, Research and Innovation (SERI).
Varighet: 1. Januar 2024 – 31. Desember 2027
Nøkkelord
Kontakter
Thomas IndlekoferForskerSINTEF Energi
Tel:+47 46 29 83 05thomas.indlekofer@sintef.noOm oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Betong med karbonfangst reduserer klimautslippene betydelig24.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
En ny studie viser at bruk av karbonfangst i sementproduksjon kan redusere klimautslippene fra byggeprosjekter betydelig.
Klart for Nasjonalt fuktseminar 20255.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Hva skjer når KI møter takstmannen? Og forsvinner forsikringsdekningen når muggsoppen begynner å vokse? Dette er noen av spørsmålene du får svar på 9. april på Ullevål.
Gjentar suksessen med kurs i praktisk bygningsfysikk24.2.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Torsdag 3. april kan du lære om materialvalg og detaljløsninger knyttet til fuktsikring, varmeisolering og lufttetthet hos SINTEF i Oslo.
Mobilitet 2025: SINTEF deltar med siste nytt fra forskningsfronten19.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvordan blir fremtidens godstransport? Hvordan kan vi få færre biler i byene? Og hvem tar egentlig ansvar for naturen når vi bygger nye veier?
SINTEF sjefforsker forfatter i neste klimarapport for FN14.2.2025 07:53:20 CET | Pressemelding
FNs klimarapporter gir verdens mest omfattende vitenskapelige vurdering av klimaendringer, deres konsekvenser og mulige løsninger. Øyvind Skreiberg, sjefforsker i SINTEF, er en av fire norske forskere som har fått oppgaven til å bidra i de kommende FN-klimarapportene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom