Frykter at usann informasjon påvirker tilliten i samfunnet
Åtte av ti nordmenn er bekymret for at spredning av usann informasjon påvirker tilliten til myndighetene og mediene, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.

Den teknologiske utviklingen har gjort det enklere å produsere og spre falsk informasjon, og sju av ti oppgir at de i løpet av de siste seks månedene har kommet over nyhetssaker de mistenker at har vært usanne. De aller fleste har sett disse sakene i sosiale medier.
– Tallene viser at vi har våkne mediebrukere i Norge, som er bevisst at ikke alt som formidles på nettet er pålitelig informasjon, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Få synes det er lett å vurdere om informasjon er sann
Selv om mange er bevisst på at nyhetssaker de eksponeres for kan være falske, er det få som synes det er enkelt å ta stilling til om informasjon på nettet er sann eller usann. Bare 13 prosent synes dette er lett å vurdere, ifølge Medietilsynets nye undersøkelse om den kritiske medieforståelsen i befolkningen. En test der respondentene skulle vurdere om konkrete bilder var laget ved hjelp av kunstig intelligens, viste at mange ikke klarte å identifisere KI-genererte bilder.
– Teknologien gjør at det stadig blir vanskeligere å avdekke hva som er pålitelig og troverdig informasjon, og undersøkelsen bekrefter at mange synes dette er vanskelig i praksis, sier Velsand.
Unge menn er mest trygge på egen kompetanse, ifølge undersøkelsen. 35 prosent av menn i aldersgruppen 16-24 år synes det er lett eller veldig lett å avdekke om informasjon på nett er sann eller usann, mot 13 prosent i befolkningen generelt.
– Høy tiltro til egen kompetanse kan gjøre denne gruppen særlig sårbar for feilinformasjon og påvirkningsforsøk, sier Velsand.
Redaktørstyrte medier mer troverdige enn sosiale medier
Mens fire av fem oppgir å ha kommet over nyhetssaker de mistenkte var usanne i sosiale medier, er tilsvarende tall for redaktørstyrte medier betydelig lavere. Én av fem har sett slike saker i riksmedier, og sju prosent i lokale eller regionale medier. Også andre spørsmål i undersøkelsen bekrefter at mange vurderer redaktørstyrte medier som mer troverdige enn sosiale medier. For eksempel svarte vel halvparten at redaktørstyrte medier er troverdige og pålitelige informasjonskilder, mens åtte prosent sa det samme om sosiale medier. Redaktørstyrte medier scoret også høyere på spørsmål om å gi nyttig innsikt for å holde seg oppdatert og om å gi tilgang til nødvendig informasjon for å delta i samfunnsdebatten.
– Det er positivt at så mange ser verdien av redaktørstyrte medier og den rollen disse mediene spiller som troverdige nyhetsleverandører, sier Velsand.
Stor bekymring for tilliten i samfunnet
Hele 80 prosent av de spurte i undersøkelsen uttrykker bekymring for at spredning av usann informasjon kan påvirke tilliten til myndigheter og medier. Det er også stor bekymring for tilliten til politikere og hverandre.
– Resultatene i undersøkelsen underbygger behovet for økt innsats for å bekjempe desinformasjon og styrke den digitale motstandskraften i samfunnet, sier Velsand.
Hun trekker fram at kultur- og likestillingsministeren har igangsatt et arbeid for å utvikle en strategi mot desinformasjon, og mulighetene som ligger i den nye EU-forordningen Digital Services Act (DSA), som skal gjennomføres også i Norge.
– I tillegg må vi fortsette med opplærings- og informasjonstiltak som kan bidra til å styrke den kritiske medieforståelsen, særlig i sårbare grupper. Rammevilkår som sikrer et fortsatt mangfold av redaktørstyrte medier er også en svært viktig del av forsvarsverket mot desinformasjon, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM7.3.2025 14:19:59 CET | Pressemelding
TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.
Medietilsynet får tilsynsansvar for DSA28.2.2025 14:14:55 CET | Pressemelding
Regjeringen har besluttet at Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Nkom får ansvaret for å håndheve EU-forordningen Digital Services Act (DSA) når regelverket blir en del av norsk rett. Nkom blir norsk DSA-koordinator.
Medietilsynet: Spermageddon er ikkje skadeleg for unge over tolv år28.2.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Engasjementet har vore stort framfor premieren på den nye norske kinofilmen Spermageddon. Mange meiner den ikkje eignar seg for publikum under 15 år, men Medietilsynet slår fast at SF Norge er innanfor retningslinjene når filmen har fått aldersgrense 12 år.
Medietilsynet: færre regelbrot, men fleire sanksjonar i fjor24.2.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet gav i 2024 tre gebyr og seks åtvaringar etter regelbrot. Det er det høgaste talet på sanksjonar på fleire år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom