Frykter at usann informasjon påvirker tilliten i samfunnet
Åtte av ti nordmenn er bekymret for at spredning av usann informasjon påvirker tilliten til myndighetene og mediene, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Den teknologiske utviklingen har gjort det enklere å produsere og spre falsk informasjon, og sju av ti oppgir at de i løpet av de siste seks månedene har kommet over nyhetssaker de mistenker at har vært usanne. De aller fleste har sett disse sakene i sosiale medier.
– Tallene viser at vi har våkne mediebrukere i Norge, som er bevisst at ikke alt som formidles på nettet er pålitelig informasjon, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Få synes det er lett å vurdere om informasjon er sann
Selv om mange er bevisst på at nyhetssaker de eksponeres for kan være falske, er det få som synes det er enkelt å ta stilling til om informasjon på nettet er sann eller usann. Bare 13 prosent synes dette er lett å vurdere, ifølge Medietilsynets nye undersøkelse om den kritiske medieforståelsen i befolkningen. En test der respondentene skulle vurdere om konkrete bilder var laget ved hjelp av kunstig intelligens, viste at mange ikke klarte å identifisere KI-genererte bilder.
– Teknologien gjør at det stadig blir vanskeligere å avdekke hva som er pålitelig og troverdig informasjon, og undersøkelsen bekrefter at mange synes dette er vanskelig i praksis, sier Velsand.
Unge menn er mest trygge på egen kompetanse, ifølge undersøkelsen. 35 prosent av menn i aldersgruppen 16-24 år synes det er lett eller veldig lett å avdekke om informasjon på nett er sann eller usann, mot 13 prosent i befolkningen generelt.
– Høy tiltro til egen kompetanse kan gjøre denne gruppen særlig sårbar for feilinformasjon og påvirkningsforsøk, sier Velsand.
Redaktørstyrte medier mer troverdige enn sosiale medier
Mens fire av fem oppgir å ha kommet over nyhetssaker de mistenkte var usanne i sosiale medier, er tilsvarende tall for redaktørstyrte medier betydelig lavere. Én av fem har sett slike saker i riksmedier, og sju prosent i lokale eller regionale medier. Også andre spørsmål i undersøkelsen bekrefter at mange vurderer redaktørstyrte medier som mer troverdige enn sosiale medier. For eksempel svarte vel halvparten at redaktørstyrte medier er troverdige og pålitelige informasjonskilder, mens åtte prosent sa det samme om sosiale medier. Redaktørstyrte medier scoret også høyere på spørsmål om å gi nyttig innsikt for å holde seg oppdatert og om å gi tilgang til nødvendig informasjon for å delta i samfunnsdebatten.
– Det er positivt at så mange ser verdien av redaktørstyrte medier og den rollen disse mediene spiller som troverdige nyhetsleverandører, sier Velsand.
Stor bekymring for tilliten i samfunnet
Hele 80 prosent av de spurte i undersøkelsen uttrykker bekymring for at spredning av usann informasjon kan påvirke tilliten til myndigheter og medier. Det er også stor bekymring for tilliten til politikere og hverandre.
– Resultatene i undersøkelsen underbygger behovet for økt innsats for å bekjempe desinformasjon og styrke den digitale motstandskraften i samfunnet, sier Velsand.
Hun trekker fram at kultur- og likestillingsministeren har igangsatt et arbeid for å utvikle en strategi mot desinformasjon, og mulighetene som ligger i den nye EU-forordningen Digital Services Act (DSA), som skal gjennomføres også i Norge.
– I tillegg må vi fortsette med opplærings- og informasjonstiltak som kan bidra til å styrke den kritiske medieforståelsen, særlig i sårbare grupper. Rammevilkår som sikrer et fortsatt mangfold av redaktørstyrte medier er også en svært viktig del av forsvarsverket mot desinformasjon, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav lønnsomhet for norske aviser i 20231.7.2024 05:50:00 CEST | Pressemelding
Publikum betalte mer for aviser i fjor enn noen gang tidligere, men det hjalp ikke på lønnsomheten. Annonseinntektene falt mer enn brukerinntektene økte, viser nye tall fra Medietilsynet.
TV 2 oppfylte alle krav som allmennkringkastar i 202327.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i tråd med krava i fjor og får full kompensasjon på 135 millionar kroner. Det er konklusjonen i tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
NRK med to brot på oppdraget i fjor19.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK oppfylte i det store og heile allmennkringkastingsoppdraget i 2023, men klarte ikkje krava om 25 prosent nynorsk og jamlege program for unge på samisk. Det viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
Medietilsynet: Lotto-trekningen på NRK er ikke reklame18.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRKs sendinger med Norsk Tippings pengespill er ikke markedsføring, og er dermed lovlige. Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha vurdert om Lotto-, Vikinglotto- og Extratrekningene er i strid med kringkastingsloven.
Millionar til prosjekt om KI i lokalaviser og nærradio11.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske lokalmedium vil lære meir om kunstig intelligens. Fleire får innovasjonsstøtte frå Medietilsynet til prosjekt som skal vurdere god bruk av KI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom