Innovasjon Norge

Gir millioner til oppstartsbedrifter ved universitetene

Innovasjon Norge deler ut 26 millioner kroner til bedrifter som er startet av master- og doktorgradsstudenter. Bedriftene mottar inntil en million kroner hver for å sikre videre satsing og vekst.

En mann holder en lang strømpe med blåskjell over hodet. I bakgrunnen ser du Den norske opera.
En av årets mottakere av STUD-ENT-støtte, Urban Ocean utvikler tjenester som bidrar til å restaurere urbane marine områder gjennom å rense vannet. Forurensede, bynære fjorder finnes over hele verden, og bedriften ser et stort potensial for å utvide tjenestene. Her står August Borge Harbo med en strømpe med blåskjell dyrket innerst i Oslofjorden. Håvard Kroken Holme, UiB.

- Å bidra til at flere unge norske studenter velger å starte egen virksomhet er noe av det viktigste Innovasjon Norge gjør, sier administrerende direktør Håkon Haugli. - Norge trenger flere gode oppstartsselskaper som kan skalere og skape verdi for eiere og for Norge. Det er fantastisk å se at noen av landets flinkeste studenter velger å satse som gründere! Det er svært viktig, og vi i Innovasjon Norge skal gjøre vårt beste for å bidra til at de lykkes.

Sterk økning i antall søkere

I år var konkurransen tøffere enn på lenge, med nesten 50 prosent økning i antall søkere. Søknadene kom fra 14 ulike universitetet og høyskoler, så her er hele landet involvert i arbeidet med å skape nye, innovative oppstartsbedrifter. Det er bedrifter ved flere studiesteder enn tidligere som får tilskudd. NTNU er stadig best i klassen med flest STUD-ENT mottakere, men tildelingen er fordelt på ni universiteter og høyskoler.

- At flere studenter får øynene opp for denne muligheten er svært gledelig. Det å starte bedrift er beinhardt og krever mye arbeid. En slik drahjelp kan hjelpe gründerne med å fokusere på prosjektet sitt. I tillegg er det veldig viktig for Norge at det dukker opp flere nyskapende bedrifter, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Kort om årets vinnere

Et av kriteriene for å søke er at du må være registrert som student ved et norsk universitet eller høyskole. Innovasjon Norge mottok 60 søknader fra 14 studiesteder. 38 av søkerne ble invitert til å pitche prosjektet sitt for Innovasjon Norge. Alle som får støtte fra STUD-ENT får også tilbud om en mentor finansiert av Innovasjon Norge.

Her er årets bedrifter i alfabetisk rekkefølge:

Selskap

Studiested

Om selskapet

ACTENTIAL AS

NTNU

Utvikler teknologi som kan forutsi epilepsianfall

AFTAB DIGITAL

NMBU

Teknologi som reduserer tidsbruken ved overvannsanalyse

ARCTIC PROTEIN INDUSTRIES AS

NTNU

Industrialiserer produksjon av insekter for å møte behovet for bærekraftig protein i oppdrettsnæringen

BELAY AI AS

NMBU

Optimaliserer sikkerhet og prestasjon i klatrevegger med KI og maskinsyn

CAPIPRO AS

NU

Produserer børstemark, en bærekraftig, marin råvare for fôr, basert på dyrket sukkertare og fiskeslam

COGNITIONHUB AS

NTNU

Bruker KI for å automatisere kundeservice for små og mellomstore bedrifter

EAGLE AI AS

NU og UiT

Bruker satellittdata til å utvikle et verktøy som gjøre at fiskere enklere og grønnere finner frem til fisken.

EASYPLAY AS

Oslo Met

Vil gjøre hverdagen lettere for idretten, banene mer tilgjengelig og klubbene mer bærekraftige

ESGNATURERISK NILSSEN

NMBU

Leverer detaljerte risikoanalyser om hvordan virksomheter og leverandørkjede påvirker naturen.

ESTUS AS

NTNU

Leverer morgendagens programvare til YouTubere ved å bruke dataanalyse og KI

F&Z SOLUTIONS AS

NTNU

Utvikler et ubemannet overflatefartøy som brukes i forbindelse med miljøovervåkning av vannressurser

HHS ROBOTICS AS

UiT

Utvikler en intelligent, autonom palleløfter for å forbedre effektiviteten og minimere tungt og risikofylt manuelt logistikk-arbeid

LAPPE AS

HVL

Har utviklet en innovativ plattform som kobler brukere med lokale syere for reparasjon og tilpasning av klær

LEXI AI AS

UiO

Demokratiserer juridiske tjenester, gjør loven forståelig og tilgjengelig gjennom korrekt, rask og skalerbar juridisk KI

MADSEN ENERGILØSNINGER

UiA

Utvikler et KI-drevet beregningsverktøy for investering i energitiltak

MEDISINDAGBOKA AS

UiT

Tilbyr digitale tjenester som øker pasientsikkerheten gjennom å bistå legemiddelbrukere, pårørende og helsepersonell

NOAQ AS

Oslo Met

Utvikler løsninger for landbasert oppdrett i lukkede anlegg

OHOH HOLDING AS

UiO

Utvikler ViscoGain, et viskosupplementeringsprodukt innen ortopedi

OSLO ANALYTIC AS

Oslo Met

Utvikler løsninger som analyserer og reduserer karbonavtrykket fra bedrifters digitale aktiviteter

PARAL DYNAMICS AS

UiA

Utvikler algoritme for å støtte personer med diabetes i å oppnå mer stabile blodsukkernivåer

REITEN INNOVATIVE BUSINESS DEVELOPMENT

UiO

Utvikler plattform for å forbedre sikkerheten på byggeplasser gjennom maskinsyn og sensorer

SEAWIZ AS

NTNU

Setter sammen segmentdata og sanntidsdata for å identifisere forskjeller mellom shippingselskaper og deres operasjoner

SIMCLUS AS

NTNU

Gjør analyser  av væskedynamikk tilgjengelig for bedrifter uten spesialkompetanse

URBAN OCEAN AS

UiB

Jobber med å gjenopprette ødelagte urbane marine økosystemer

VU MUSIKKTJENESTER

NTNU

Enmo utløser potensialet i batterier ved å utvikle et smart styringssystem ved bruk av KI

WEPOST AS

NTNU

Bruker egne metoder og generativ KI til å hjelpe B2B-selskaper å automatisere engasjerende innhold på sosiale medier

Bedriftene kan få hjelp til å komme videre

Prosjekter som ikke nådde opp i konkurransen om tilskudd fra STUD-ENT kan utvikle ideen sin gjennom andre av Innovasjon Norges ordninger. De kan for eksempel søke tilskudd til å avklare markedet via vekst- og gründersenteret. Da kan rådgiverne i Innovasjon Norge se søknadene fra studentene i sammenheng med andre ordninger, og følge prosjektene og bedriftene i utviklingen.

Frode Braadland
Porteføljeutvikler oppstart og skalering
frode.braadland@innovasjonnorge.no

Mann holder en strømpe fylt med blåskjell opp over hodet. Den norske opera er synlig i bakgrunnen.
Urban Ocean utvikler regenerative miljøtjenester som bidrar til å restaurere urbane marine områder gjennom å rense vannet og bidra til økt biologisk mangfold. Forurensede bynære fjorder eksisterer over hele verden, og bedriften ser et stort potensial for å utvide tjenestene. Her står August Borge Harbo med en strømpe med blåskjell dyrket innerst i Oslofjorden.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge