If med rekordhøy vekst, spesielt innen personforsikringer

If presenterer tidenes høyeste brutto premievekst for første kvartal, og stødig vekst i alle forretningsområder – der personforsikring vokser raskest­­­­­.

Bilde av Morten Thorsrud, konsernsjef i forsikringsselskapet If
Morten Thorsrud, konsernsjef i forsikringsselskapet If, viser til ny rekord ved presentasjon av resultater for første kvartal. If

– If presenterer i dag tidenes høyeste brutto premievekst for første kvartal (7,6 %). Vi forbedrer vårt resultat før skatt (6,5 %), støttet av sterk avkastning på investeringer. Personforsikring vokser raskest, men enda mer oppmuntrende er den stødige veksten i alle forretningsområder. Bred vekst demonstrerer styrken i vårt geografiske fotavtrykk og vår diversifiserte portefølje. Årets harde, nordiske vinter har påvirket totalkostnadsprosenten, men den underliggende ytelsen er fortsatt sterk, sier konsernsjef Morten Thorsrud i forsikringsselskapet If ved presentasjonen av resultatene for første kvartal 2024.

Vekst i personforsikring speiler samfunnet

Den positive utviklingen ble støttet av 7 prosent vekst i Eiendom og 14 prosent vekst i Personforsikring. Det forsterker trenden vi ser i samfunnet; flere investerer i sin personlige helse og velvære, til tross for tøffere økonomiske tider både for selskaper og husholdninger. Vi har samlet innsikt om befolkningens opplevde helse i Norden i vår kommende nordiske helserapport, som presenteres i neste uke. Den viser at nær halvparten er villige til å betale ekstra for forebyggende helsetjenester.

Fornøyde kunder og godt posisjonert for vekst

Vi har sterke fornyelsesrater i første kvartal (9/10) innen alle forretningsområder, til tross for prisbevegelser på grunn av økte inflasjonskostnader. Det er en god indikasjon på at vi med vår mangfoldige virksomhet, er godt posisjonert for å fortsette vår stødige vekst i markedet.

Totalt rapporterer If resultat før skatt på 4 017 MSEK (3 773) for første kvartal 2024, som utgjør en økning på 6,5 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Resultat fra forsikringstjenester ble redusert til 1 924 MSEK (2 428), med en totalkostnadsprosent på 86,8 (82,4). Resultatet ble negativt påvirket av den tøffeste nordiske vinteren siden 2010 og stormen Ingunn, som resulterte i en økning i skader, spesielt i Norge og Sverige. De brå værskiftene førte til et uvanlig bredt spekter av skader å håndtere, både for Motor og Eiendom.

– Ekstremværet tester både vår og samfunnets beredskap. Bærekraft er en integrert del av vår kjernevirksomhet, med ambisiøse vitenskapsbaserte mål for utslippsreduksjon. Vår ambisjon er å bidra aktivt til et mer bærekraftig og motstandsdyktig samfunn.

– Jeg er veldig stolt av jobben vi gjør for å hjelpe våre kunder med å være bedre forberedt, og å bistå dem dersom noe rammer dem. Dette støttes også av mangfoldet vi har i både markeder og forretningsområder. Utfordringer på noen områder kan balanseres av sterkere prestasjoner på andre, som sikrer en finansiell stabilitet over tid.

Morten Thorsrud,
konsernsjef for forsikringsselskapet If

Finansielle høydepunkter

Nordiske resultater for første kvartal (MSEK)

• Brutto premievekst var 7,6 prosent (eksklusiv valutaeffekter) for første kvartal 2024, sammenliknet med fjoråret (Q1 2023: 6,1)
  • Brutto premieinntekt Q1: 23 513 MSEK (22 033)
  • Resultat fra forsikringstjenester Q1: 1 924 MSEK (2 428)
  • Finansresultat Q1: 2 116 MSEK (1 400)
  • Resultat før skatt Q1: 4 017 MSEK (3 773)
  • Totalkostnadsprosent Q1: 86,8 (82,4)

If konsernresultat første kvartal 2024 (MEUR)

• Brutto premieinntekt Q1: 2 095 MEUR (1 966)
  • Resultat fra forsikringstjenester Q1: 171 MEUR (217)
  • Finansresultat Q1: 189 MEUR (126)
  • Resultat før skatt: 356 MEUR (337)

Det norske resultatet

• Brutto premieinntekt Q1: 7 530 MSEK (7 280)
  • Resultat fra forsikringstjenester Q1: 543 MSEK (613)
  • Totalkostnadsprosent Q1: 88,2 (86,1)

If er en del av Sampo Group, det ledende skadeforsikringsselskapet i Norden - og det eneste forsikringsselskapet som tilbyr tjenester i alle nordiske land, kundesegmenter og produkter. Konsernet er også en betydelig aktør i det voksende markedet for digital skadeforsikring i Storbritannia. Sampo er notert på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Stockholm.

For mer informasjon om Sampo Group, se: www.sampo.com/result.

For mer informasjon om Sampos resultater, vennligst kontakt Sampo via:
Maria Silander, Communications Manager, Media Relations, telefon +358 10 516 0031

Bilde av Morten Thorsrud, konsernsjef i forsikringsselskapet If