Utslippsfrie anleggsplasser fungerer!
Flere pilotprosjekter viser at det er fullt mulig å få ned utslippene i anleggssektoren. Men for å ta ut hele potensialet trengs det mye mer kunnskapsdeling i bransjen.

Transportvirksomhetene Nye Veier, Statens vegvesen, og Bane NOR har gjennomført flere pilotprosjekter for å utvikle og teste utslippsfrie anleggsplasser. SINTEF har evaluert pilotene og Samferdselsdepartementets tilskuddsordning for slike prosjekter.
– Alt i alt ser vi et stort potensial for å oppskalere bruken av utslippsfrie løsninger, men det trengs mer koordinert innsats og kunnskapsdeling på tvers i bransjen for at det skal skje, sier SINTEF-forsker Lillian Mathisen.
SINTEFs evaluering er basert på intervjuer med involverte i pilotprosjektene i tillegg til dokumentanalyse.
Utfordrende å få nok strøm
Pilotene viser at utslippsfrie løsninger på anleggsplass i det store og hele fungerer, selv om det er noen utfordringer. Og mange av utfordringene er organisatoriske heller enn rent tekniske; det handler om opplæring, beskrivelse av behov, bestilling, planlegging og anleggsdrift.
Tilgang på strøm har vært et tilbakevendende tema intervjuene; både det praktiske i å få strømmen frem til der maskinene skal lades, at strøm og effekt blir tilgjengelig i tide, men også utfordringer i dialog med netteier.
– Flere av dem vi intervjuet, påpekte hvordan oppfatningen av tid og tidshorisont er ulik mellom en netteier med et «evighetsperspektiv» og et anlegg med veldig kort tidshorisont og knappe frister, sier Mathisen.
Viktige læringspunkter er derfor behov for mer tid til gjennomføring av pilotene og mer erfaringsdeling mellom deltakerne.
Nødvendig støtteordning
Evalueringen viser at Samferdselsdepartementets tilskuddsordning har vært avgjørende for å teste og ta i bruk ny teknologi, flere av intervjuobjektene mener tiltakene aldri ville blitt gjennomført uten økonomisk støtte.
Nå har støtteordningen eksistert i to år, og støtten har i hovedsak gått til piloter som faser inn elektriske maskiner som alternativ til fossil-maskiner. Disse prosjektene er enklest å gjennomføre og krever få deltakere. Det har derimot vært få piloter som viser mer effektiv bruk av maskiner, eller som involverer flere deltakere.
– Nå er tiden moden for å løfte blikket å få fram piloter som bidrar på andre områder enn det teknologiske. For eksempel kan geografi, type anlegg og organisatorisk og markedsmessig modenhetsgrad legges til grunn for utvelgelse av piloter i fremtiden, sier Mathisen.
Les mer om evalueringen:Pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren - Erfaringer med pilot, teknologi og oppskalering
Rapporten er skrevet av Lillian Uthus Mathisen, Marianne Ryghaug og Andreas Dypvik Landmark i SINTEF.
Kontakter
Lillian Uthus MathisenSINTEF Community
Tel:+47 92 60 01 20lillian.mathisen@sintef.noIda RambækSenior kommunikasjonsrådgiverSINTEF Community
Tel:+47 99352912ida.rambak@sintef.noBilder


Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Norsk teknologi sørger for japansk klimagevinster27.6.2025 11:22:24 CEST | Pressemelding
Ti millioner CO₂-varmepumper til varmtvann solgt – miljøseier med norske røtter
Sanntidsdata er nødvendig for å utvikle fremtidens smarte bygg24.6.2025 09:35:32 CEST | Pressemelding
Tilgang til sanntidsdata er avgjørende for å få bygninger som er både energieffektive, smarte og fleksible.
SINTEF får nøkkelrolle i to nye forskningssentre for fremtidens transport19.6.2025 14:09:54 CEST | Pressemelding
Sjefforsker Marianne Ryghaug i SINTEF skal lede forskningssenteret TRACE som skal utvikle kunnskap og løsninger for et transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk.
Regjeringen styrker Norges infrastruktur for kvanteforskning19.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
NorFab tildeles 35 millioner kroner for å sørge for at Norge henger med i det internasjonale kunnskapskappløpet om kvanteteknologi.
Nytt AI-verktøy skal forutsi risiko for klimarelaterte byggskader18.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Et nytt forskningsprosjekt ledet av Wenn Property og SINTEF skal utvikle et AI-verktøy som analyserer risiko for byggskader og foreslår forebyggende tiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom