Dette er ukens store tyveridag

I helga har mange fri og senker skuldrene. Det vet tyvene, som har sin beste arbeidsdag på lørdager. Mobilen din er høyt på ønskelista.

Når sommeren kommer er det enklere å stjele verdisaker fra oss når vi er ute.

- Vi ser en helt tydelig topp på lørdager når det kommer til tyverier. Det gir egentlig god mening, spesielt om sommeren. Vi tar turen ut i parker og på cafeer. Vi sitter på utendørs restaurant eller hygger oss på byen i varmere vær, sier reiseskadesjef i Frende Forsikring, Petter Lassen.

Ifølge en ny undersøkelse Norstat har gjort for Frende har 24 prosent blitt frastjålet lommebøker, vesker, sekker eller bager. 12 prosent har endt opp mobilløse etter et uønsket besøk fra tyven.

- Mobiler og dyre merkeklær er lette å omsette for tyvene, det merker vi på sakene som kommer inn til oss. Pass på tingene dine og husk at rolige sommerdager er travle for mange lommetyver, sier han.

Tyvene vet hva de vil ha
Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt inn nesten 385 000 skader på reise i fjor. Mer enn 1 av 3 reiseskader i 2023 sorteres under kategorien tyveri og tap av reisegods.

- Det var mer enn 130 000 saker i den kategorien og de kostet 438 millioner kroner. Det var noe færre tyverisaker enn året før, men kostnadene var høyere. Noe skyldes at prisene i samfunnet øker, men det viser også at tyvene knabber til seg ting de vet har verdi, sier Petter Lassen.

Tall fra Frende viser at 15 prosent av reiseskadene er tyveriskader. 10 prosent handler om skader på mobil. Ut fra disse tallene ble mer enn 38 000 mobiler meldt tapt og skadet på landsbasis i 2023.

Sommeren er høysesong
Nå går vi inn i måneder hvor vi har lettere klær på oss, mindre lommer og mindre plass til å legge verdisaker i store vinterjakker.

- Da er det lurt å være litt på vakt. Ikke bare i utlandet, det er langfingrede tyver i Norge også. Spesielt hovedstaden har sett en oppsving i lommetyveri i det siste. Et godt råd er uansett å ikke ha med seg masse dyre ting som du ikke kan legge ut av syne når du for eksempel er på cafe. Hvis ikke tyven ser at verdisakene dine ligger lett tilgjengelig skal det mer til for at de forsvinner, sier Petter Lassen i Frende.

De unge har flest skader
Tyveri er dekket på reiseforsikringen, og tall fra Frende viser at det er de yngste som har klart flest reiseskader. Så avtar antallet med alderen.

- Blant de yngste er det flest skader på tingene vi har med oss. Ting som blir skadet eller stjålet. De eldre har færre skader, men for dem overtar gjerne dyre reiseskader som sykdom for de billigere reisegodssakene, sier Petter Lassen.

Slik beskytter du deg mot lommetyveri

• Bruk vesker og bager med glidelås. Da er den vanskeligere å få tilgang til.
  • Bær det du har med deg under armen, fremfor bak på ryggen.
  • Ikke ha det viktigste du eier i ytterlommen på en sekk.
  • Ikke ha verdisaker i baklommen.
  • Vær oppmerksom rundt populære turistseverdigheter eller store menneskemengder.
  • Hvis du blir frastjålet noe, kontakt politiet der du er umiddelbart.
    Kilde: Frende Forsikring

Når sommeren kommer er det enklere å stjele verdisaker fra oss når vi er ute.
Petter Lassen, skadesjef reise, Frende Forsikring.