Reitan Convenience

Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten

Del

De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.

Fra "Byline" til "Byeline": Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å belyse skyggesiden av det som kan være et livsfarlig yrke.
Fra "Byline" til "Byeline": Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å belyse skyggesiden av det som kan være et livsfarlig yrke.

Fredag 3. mai markeres Pressefrihetens dag for 30. gang rundt om i verden.

- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Fra «Byline» til «Byeline»

- Ettersom Norge topper den internasjonale pressefrihetsindeksen, er det lett å glemme at pressefrihet langt ifra er en selvfølge mange steder i verden, fortsetter Hjortdahl.

I land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, også kalt «Byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord.

null
German, Warishe og Ferral er bare tre av utallige som har blitt mistet livet for jobben sin. Gjennom dem ønsker Narvesen å fortelle historien til journalister over hele verden.

Samarbeid med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden

- Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, forteller Hjortdahl.

Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.

Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie.

Halv pris på utenlandske magasiner fredag 3. mai

Magasiner og tidsskrifter har alltid vært en viktig del av Narvesen sitt DNA og kjeden har siden 1894 bidratt til et rikt mediemangfold i Norge gjennom å tilby lesestoff fra hele verden.  

I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.

- For å verdsette godt mediemangfold og Narvesen sitt brede sortiment av lesestoff, ønsker vi å tilby våre kunder halv pris på alle utenlandske magasiner på Pressefrihetens dag, avslutter Hjortdahl. 

null
Fredsdagene 1945. Historisk bilde hentet fra arkiv.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fra "Byline" til "Byeline": Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å belyse skyggesiden av det som kan være et livsfarlig yrke.
Fra "Byline" til "Byeline": Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å belyse skyggesiden av det som kan være et livsfarlig yrke.
Last ned bilde
Fra "Byline" til "Byeline".
Fra "Byline" til "Byeline".
Last ned bilde
Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway
Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway
Last ned bilde
Ole Robert Reitan og Kjersti Fløgstad foran Fredssenteret da Reitan Retail ble ny hovedsamarbeidspartner med Nobels Fredssenter i 2023. Foto: Ulrik Rolfsen
Ole Robert Reitan og Kjersti Fløgstad foran Fredssenteret da Reitan Retail ble ny hovedsamarbeidspartner med Nobels Fredssenter i 2023. Foto: Ulrik Rolfsen
Last ned bilde
Fredsdagene 1945. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Fredsdagene 1945. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Last ned bilde
Narvesen-kiosken "Centrum" fra 1914. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Narvesen-kiosken "Centrum" fra 1914. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Last ned bilde
Salg av magasiner og tidsskrifter på Narvesen. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Salg av magasiner og tidsskrifter på Narvesen. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Last ned bilde
Utstilling av kampanjen utenfor Nobels Fredssenter
Utstilling av kampanjen utenfor Nobels Fredssenter
Last ned bilde
Utstilling av kampanjen utenfor Nobels Fredssenter
Utstilling av kampanjen utenfor Nobels Fredssenter
Last ned bilde

Om Reitan Convenience

Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail og en sterk aktør i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum.

Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige Kjøpmenn og deres ansatte. Vi tror på enkeltmennesket, drivkraften i egeninteressen og at selvtillit og resultater skapes gjennom entusiastisk samarbeid med andre mennesker.

Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet.

Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye