Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten
De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.
Fredag 3. mai markeres Pressefrihetens dag for 30. gang rundt om i verden.
- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.
Fra «Byline» til «Byeline»
- Ettersom Norge topper den internasjonale pressefrihetsindeksen, er det lett å glemme at pressefrihet langt ifra er en selvfølge mange steder i verden, fortsetter Hjortdahl.
I land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, også kalt «Byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord.
Samarbeid med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden
- Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, forteller Hjortdahl.
Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.
Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie.
Halv pris på utenlandske magasiner fredag 3. mai
Magasiner og tidsskrifter har alltid vært en viktig del av Narvesen sitt DNA og kjeden har siden 1894 bidratt til et rikt mediemangfold i Norge gjennom å tilby lesestoff fra hele verden.
I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.
- For å verdsette godt mediemangfold og Narvesen sitt brede sortiment av lesestoff, ønsker vi å tilby våre kunder halv pris på alle utenlandske magasiner på Pressefrihetens dag, avslutter Hjortdahl.
Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistPressekontakt/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail og en sterk aktør i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige Kjøpmenn og deres ansatte. Vi tror på enkeltmennesket, drivkraften i egeninteressen og at selvtillit og resultater skapes gjennom entusiastisk samarbeid med andre mennesker.
Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
7-Eleven inngår samarbeid med Kreftforeningen: - Donerer 5 kr per solgte Pink Burger til Rosa sløyfe-aksjonen27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
7-Eleven inngår nytt samarbeid med Kreftforeningen, hvorav kjedens første kampanje i årshjulet går til støtte for Rosa sløyfe-aksjonen. I hele oktober tilbyr 7-Eleven fisk- og kyllingburgere med rosa burgerbrød i deres butikker i by og langs vei. 5 kr per solgte rosa burger doneres til Rosa sløyfe og deres forskningsarbeid på brystkreft.
Narvesen lanserer plantebaserte nyheter med Hanne-Lene Dahlgren: - Vil gjøre det enklere for kunden å ta gode valg i tråd med norske kostråd21.8.2024 08:47:20 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av året kunne Narvesen dele nyheten om kjedens nye samarbeid med kokebokforfatter og samfunnsdebattant, Hanne-Lene Dahlgren – også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Denne uken lanseres de nye plantebaserte produktene eksklusivt i Narvesen sine butikker.
Narvesen åpner testlab for gode valg på farten4.6.2024 18:57:42 CEST | Pressemelding
Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo. Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom